Läkare online ger mervärde till Novaklinikens patienter

2017-01-26

Carina Nordqvist-Falk är vd för Novakliniken och ser samarbetet som en vinst för alla inblandade:
— För Novakliniken handlar samarbetet om en medveten strategi att utveckla den digitala vården för att öka tillgängligheten för patienten. Vi vill upplevas som en modern och attraktiv vårdgivare. Vi ser att många av våra patienter har åkommor som de faktiskt inte behöver ta sig in till vårdcentralen för att få korrekt diagnos och behandling för. Att samarbeta med Min Doktor innebär att vi kan erbjuda möjlighet att få vård hemifrån, dygnet runt, över nätet. Samtidigt får vi på vårdcentralen mer tid över för dem som verkligen behöver fysiska läkarbesök, säger Carina.

Daniel Persson är affärsutvecklingschef på Min Doktor:
— Att samarbeta med Novakliniken ger oss möjlighet att hjälpa fler patienter och samtidigt får vi ett bra underlag för att undersöka hur stor nytta vi gör för primärvården. Våra läkare har redan hanterat 
nästan 60 000 patientärenden över nätet och de flesta kommer till oss direkt som privatpersoner, inte via vårdcentraler. Vi vill gärna kunna mäta de besparingar som kan göras i tid och resurser för fysiska vårdenheter, och med samarbeten som det här kan vi göra just det, säger Daniel.
— Patienter som söker vård hos Min Doktor har ofta besvär som vanliga infektioner, urinvägsinfektioner, magbesvär, hudutslag och födelsemärken, det kan också vara föräldrar vars barn har pricksjukdomar.

Novakliniken och Min Doktor:
Samarbetet mellan Novakliniken och Min Doktor innebär att läkarna online kompletterar den vård som Novakliniken redan erbjuder. Genom att tillgängliggöra läkarbesök online för enklare medicinska åkommor kan fler patienter få snabb kontakt, diagnos och recept när som helst på dygnet, utan att sitta i telefonkö eller väntrum.

Så här går det till:
Via Novaklinikens hemsida kan patienten klicka sig vidare till Min Doktor där hen loggar in med sitt BankID från en mobil, surfplatta eller dator. Patienten får då välja mellan olika typer av besvär och besvara anpassade medicinska frågor. Hen får också möjlighet att själv beskriva sina besvär. Informationen skickar hen iväg, när som helst på dygnet, till Min Doktors läkare som ofta svarar inom en halvtimme, garanterat inom fyra timmar. Då får patienten ett mail som uppmärksammar denne på att hen har fått ett svar, och av säkerhetsskäl loggar hen in igen för att kunna läsa svaret, när det passar. Ibland får hen besvara fler frågor från läkaren, bifoga bilder eller gå för provtagning för att läkaren ska kunna ställa diagnos. Läkaren kan vid behov skriva ut recept på medicin eller skriva remiss för fortsatt undersökning. För patienter listade vid Novakliniken är det digitala läkarbesöket kostnadsfritt.

Om Novakliniken
Novaklinikens vårdcentraler är en del av Hälsoval Skåne och bedriver sin verksamhet på uppdrag av Region Skåne. Novaklinikens vårdcentraler finns på sju platser runt om i Skåne: Borrby, Gärsnäs, Rydsgård, Sjöbo, Tomelilla, Veberöd, samt två i Ystad. Novakliniken startades 1990 och erbjuder primärvård, företagshälsovård och tandvård. Företagets huvudkontor finns i Ystad.

Om Min Doktor
Min Doktor är en digital vårdcentral som grundades 2013 av en skånsk läkare. Företaget är en registrerad vårdgivare hos Socialstyrelsen. Hos Min Doktor jobbar läkare med svensk läkarlegitimation och som fram till januari 2017 behandlat ca 60 000 patienter över nätet. Min Doktor är tillgängligt för patienter från hela Sverige på mindoktor.se eller via appen Min Doktor (är man listad patient på Novakliniken går man in via Novaklinikens hemsida för kostnadsfritt besök).

För mer information:
Carina Nordqvist Falk, VD & Verksamhetschef Novakliniken, Mobil: 076-311 60 00
Daniel Persson, Affärsutvecklingsansvarig Min Doktor Mobil: 073-517 26 01
eller Petronella Warg, PA/PR Manager Min Doktor Mobil 073-342 49 23

För ytterligare information:

Petronella Warg, ansvarig för samhällsrelationer, 0733 424 923, Head of Corporate Communications press@mindoktor.se eller besök www.mindoktor.se

Min Doktor är Sveriges ledande digitala vårdgivare. Min Doktor vill öka tillgången till snabb och säker läkarvård genom att använda ny teknik till att ge patienten större kontroll och läkaren en effektivare arbetsprocess. Läkarbesök enligt Min Doktors modell är kostnadseffektivt för både patient och samhälle.