Av: Min Doktor, 2021-04-22

Planera in återhämtning under semestern

Sommaren närmar sig och semesterplaneringen ska fyllas i på jobbet. Att få en eller flera veckors långledigt är viktigt för din återhämtnings skull. Min Doktors psykolog Olof Johansson berättar mer och ger tips på hur du kan prioritera återhämtning i sommar.

Återhämtning är den viktigaste faktorn för att undvika att stress övergår i psykisk ohälsa som utmattning, sömnstörningar och depression. Återhämtning behöver ske både dagligen med god sömn, men också varje vecka med en vilsam helg och årligen med uppladdning under semestern.

– Det är inte ovanligt att känna att man vill hinna med väldigt mycket på bara några få semesterveckor och proppa kalendern full med aktiviteter och projekt. Men att varva ner och ge sig själv tid för vila och återhämtning är viktigt för att orka även efter semestern och för att minska risken för att hamna i stressproblematik som i sin tur kan leda till psykisk ohälsa, säger Olof Johansson och fortsätter:

– Faktorer som sömn, kost, rörelse och aktiviteter är viktiga även under semestern. Att prioritera bort sömnen under semestern är inte bra om just återhämtning är målet. Däremot kan ju målet kanske vara att vända på dygnet och uppleva livet på ett annat sätt än resten av året, och då är det förstås en annan sak.

Passiv och aktiv återhämtning

Hur mycker återhämtning man behöver är individuellt och beror bland annat på hur stressad man är från början. Återhämtning kan vara både passiv, i form av vila och sömn, och aktiv, i form av fysisk träning eller socialt umgänge. Båda delarna behövs, berättar Olof.

– Exakt vad du gör när du återhämtar dig är mindre viktigt, så länge som fokus ligger just på återhämtning och inte på prestation eller måsten. Ofta vet du själv vad som får just dig att må bra. Det kan vara allt från en promenad i naturen eller ta en kopp kaffe med en vän, till att spela TV-spel eller ta en simtur i sjön, säger Olof och fortsätter:

– Ett knep om kalendern redan börjar bli full under semesterveckorna är att faktiskt planera in återhämtning, det vill säga att göra rum för det i din semesterplanering. Avsätt helt enkelt ett par dagar där du fokuserar på olika former av passiv och aktiv återhämtning för att se till att du får tid att vila under semestern.

Stress kan leda till psykisk ohälsa

Att känna sig stressad är vanligt och i de flesta fall är det ofarligt och övergående, men om du upplever att du inte kan hantera stressen på egen hand finns det hjälp att få. Ladda ner vår app eller besök mindoktor.se för att få råd, bedömning och behandling för stress av Min Doktors legitimerade psykologer och läkare.

Dela artikeln: