Priser och betalning

Hur mycket kostar ett besök?

Att besöka läkare eller fysioterapeut/sjukgymnast kostar 250 kr. Högkostnadsskyddet gäller. Om du är under 20 år, eller om du fyllt 85 år, är besöket kostnadsfritt.

Ett besök hos barnmorskan är alltid kostnadsfritt. Läs mer om kostnad för preventivmedel under Barnmorskebesök och preventivmedel.

Att förnya ett utskrivet preparat kostar 150 kr. I detta fall gäller inte högkostnadsskyddet.

Gäller högkostnadsskyddet för sjukvård?

Ja. Högkostnadsskydd och frikort för sjukvård gäller vid besök hos läkare och fysioterapeut/sjukgymnast, dock ej när du förnyar ett utskrivet preparat.

Att besöka barnmorskan är alltid kostnadsfritt.

Hur registreras min kostnad för besöket hos Min Doktor på mitt högkostnadskort?

Ta med dig kvittot från besöket hos Min Doktor till din fysiska vårdcentral, så ger de dig en stämpel i ditt högkostnadskort, eller registrerar uppgifterna elektroniskt. Observera att detta alltså inte sker per automatik. Kvittot hittar du på Klarna.

Kan jag använda mitt frikort?

Ja. Innan du kommer till betalningen får du möjlighet att lägga till uppgifterna om ditt frikort. För dig som har ett frikort är ett besök hos läkare eller fysioterapeut/sjukgymnast kostnadsfritt.

Frikort gäller ej vid förnyelse av utskrivet preparat, vilket kostar 150 kr.

Att besöka barnmorskan är alltid kostnadsfritt.

Hur fungerar det om jag har ett elektroniskt frikort?

För att nyttja ditt frikort vid ett besök hos Min Doktor behöver du dina kortuppgifter. Patienter som tillhör Stockholms läns landsting eller Region Gotland kan hämta sina kortuppgifter genom att logga in på 1177.se.

Andra landsting/regioner som har elektroniska frikort har egna system för detta, varför du behöver kontakta ditt landsting och be om uppgifterna. Om problem uppstår, kontakta vår support.

Vad är skillnaden på högkostnadskort och frikort?

Högkostnadskortet är ett häfte där du som patient samlar på dig stämplar från dina besök. Om du betalat 1100 kr eller mer inom ett år får du ett frikort, som berättigar till gratis vård. Frikortet gäller i ett år från och med det att första stämpeln satts i ditt högkostnadskort.

Vissa landsting/regioner har slutat med fysiska högkostnadskort och registrerar istället dina besök elektroniskt, tills det att du eventuellt uppnår 1100 kr i kostnader och därmed får ett frikort.

När kommer min faktura?

Din faktura skickas när ditt ärende avslutats.

Gäller högkostnadsskyddet för läkemedel?

Ja. När du får ett läkemedel utskrivet av Min Doktor gäller samma regler för högkostnadsskydd för läkemedel som när du går till din vanliga vårdcentral. På apoteket kan du få detaljerad information om regelverket. (Detta bör inte förväxlas med högkostnadsskyddet för sjukvård.)

Allmänt om att söka vård hos oss

Hur kan ni ställa diagnos utan att träffa mig?

Vår behandlande personal har lång erfarenhet och jobbar på sjukhus och vårdcentraler när de inte hjälper patienter via Min Doktor. De besked du får hos Min Doktor är precis lika säkra som de du får på din vårdcentral. Vi ställer samma frågor som du skulle få på din vanliga vårdcentral, med skillnaden att du hos oss kan svara när det passar dig och i din egen takt. Om det krävs t.ex. provtagning för att ställa diagnos, får du en remiss till en av våra ca 600 provtagningsenheter, som sedan skickar resultatet till Min Doktor.

Alla typer av besvär passar dock inte för konsultation online. Titta gärna närmare på vad vi kan hjälpa till med. Det finns naturligtvis också patienter som hellre träffar en läkare öga mot öga, även för enklare åkommor, vilket vi har full respekt för. Att många väljer att söka hjälp via Min Doktor gör dock att resurser frigörs hos de vanliga vårdcentralerna, vilka ofta är hårt belastade.

Vilka typer av besvär och sjukdomar kan ni hjälpa mig med?
Vad händer om ni inte kan hjälpa mig med mitt besvär?

Om ditt besvär inte lämpar sig för digital vård blir du hänvisad till ordinarie vård. Titta gärna på vilka områden vi behandlar.

Kan jag välja vem som ska ta hand om mig?

Nej. Vi prioriterar att du snabbt ska komma i kontakt med vården, och därför får du träffa den person i rätt yrkeskategori (läkare, fysioterapeut/sjukgymnast, barnmorska) som kan ta emot dig med kortast möjliga dröjsmål.

Om du däremot behöver göra ett återbesök, ser vi till att du får träffa samma person som vid ditt förra besök.

Hur gör jag om jag behöver ta prover?

Om din läkare anser att du behöver ta prover av något slag, blir du ombedd att välja vilken provtagningsenhet du vill gå till. Du får en remiss att ta med till provtagningen. När du tagit proverna skickas resultatet till din läkare på Min Doktor, som kontaktar dig med resultatet och hur ni går vidare för att lösa ditt problem.

Hur gör jag om jag inte hittar en provtagningsenhet nära mig?

Om du befinner dig långt från närmaste provtagningsenhet, kontakta oss.

Hur gör jag om jag behöver mäta mitt blodtryck?

Min Doktor samarbetar med Apoteket AB för kostnadsfri mätning av blodtryck för Min Doktors patienter. Du får ett mail med en streckkod som du visar upp för personalen på Apoteket. Det går också bra att mäta blodtrycket hemma, om du har tillgång till en blodtrycksmätare, eller på din vårdcentral.

Skriver ni remisser?

Läkaren avgör om remiss till annan vårdinstans krävs, och i så fall vilken typ av remiss.

Vid behov kan du också bli remitterad inom Min Doktor, t.ex. från läkare till fysioterapeut/sjukgymnast eller tvärtom.

Kan jag boka en tid för fysisk undersökning via er?

Nej.

Är det någon skillnad på fysioterapi och sjukgymnastik?

Nej. Sedan 2014 är fysioterapi den nya benämningen för sjukgymnastik. Om det står fysioterapeut eller sjukgymnast i yrkeslegitimationen beror på när legitimationen utfärdats, och om man valt att uppdatera sin legitimation efter namnbytet. Båda titlarna är skyddade yrkestitlar, och du kan vara trygg med att kompetensen är densamma oavsett titel.

Jag är under 18 år. Kan jag logga in med eget BankID?

Nej. Du som är under 18 år söker vård tillsammans med din förälder som loggar in med sitt BankID.

Jag har fyllt 18 år. Hur fungerar Min Doktor för mig – behöver jag eget BankID?

Ja, du som fyllt 18 år behöver eget BankID för att logga in och söka vård. Besök hos läkare eller fysioterapeut/sjukgymnast är dock kostnadsfria så länge du är under 20 år, och att besöka barnmorskan är alltid kostnadsfritt.

Att förnya ett utskrivet preparat kostar 150 kr, oavsett ålder.

Hur gör jag om jag behöver kontakta personen som behandlat mig igen?

Om du av någon anledning behöver göra ett återbesök är du naturligtvis välkommen tillbaka. Om du söker hjälp på nytt för samma besvär inom sju dagar efter ditt första besök får du träffa samma person igen.

Hur fungerar ett återbesök?

Ett återbesök innebär att du får träffa samma person som behandlat dig tidigare. Återbesöket är frivilligt och du väljer när under den angivna perioden du vill komma.

Inför ett återbesök får du besvara ett fåtal frågor samt se till att din hälsoprofil fortfarande stämmer.

För ett återbesök betalar du samma patientavgift som för ett vanligt besök. Om du har frikort går det bra att använda detta.

Kan ni sjukskriva mig?

Det finns möjlighet för oss att sjukskriva vid behov. Det är alltid, utan undantag, läkaren som avgör om det finns anledning till sjukskrivning.

I normala fall behöver man intyg om sjukskrivning från åttonde sjukdagen. Om läkaren anser att det finns grund för ett sådant intyg kan detta skrivas, och ingår då i patientavgiften.

I vissa fall kräver arbetsgivare intyg redan första sjukdagen, ett så kallat "förstadagsintyg". Ett sådant kostar 350 kr utöver patientavgiften.

Kan jag få ett intyg om sjukdom?

Vi har möjlighet att skriva intyg om sjukdom vid behov, t.ex. till en researrangör. Intyget ingår då i patientavgiften.

Observera att

- det alltid är läkaren som avgör om det finns medicinsk grund för att skriva ett intyg

- vi rekommenderar dig att du stämmer av med ditt försäkringsbolag att de godtar intyg från oss i ditt specifika ärende.

Kan jag använda Min Doktor från utlandet?

Du kan få hjälp med bedömning och rådgivning, men tyvärr inte med läkemedel eller provtagning.

Vad gör jag om jag inte kan skriva ut min remiss?

Om du inte har möjlighet att skriva ut din remiss, kontakta oss.

Hur fungerar ett videosamtal?

I vissa fall behövs ett videosamtal för att läkaren ska kunna ställa diagnos. Din läkare och du kommer i så fall överens om en lämplig tidpunkt för detta.

Det enklaste sättet att genomföra videosamtalet är via Min Doktors app. Denna kan laddas ner via App Store eller Google Play.

Om du inte använder appen behöver du en mobil eller dator med kamera och mikrofon, och Chrome, Safari eller Firefox som webbläsare. Vi kan i nuläget inte erbjuda videosamtal via Edge (Windows).

Om du får problem med videosamtalet kan du pröva att starta om samtalet. Om detta inte hjälper, starta om din webbläsare. Behöver du hjälp är du alltid välkommen att kontakta vår support.

Barnmorskebesök och preventivmedel

Vilka sorters preventivmedel kan ni hjälpa mig med?

Vi kan hjälpa till med p-piller, minipiller, p-ring, p-plåster, p-stav, p-spruta och hormonspiral. I vissa fall finns dock medicinska hinder för att få ett visst preventivmedel utskrivet. Våra barnmorskor hjälper dig att hitta rätt.

För hur lång tid kan jag få preventivmedel utskrivna?

Om inga medicinska hinder finns, kan vi skriva ut preventivmedel för maximalt ett år åt gången.

Hur gör jag om jag behöver mäta mitt blodtryck?

Min Doktor samarbetar med Apoteket AB för kostnadsfri mätning av blodtryck för Min Doktors patienter. Du får ett mail med en streckkod som du visar upp för personalen på Apoteket. Det går också bra att mäta blodtrycket hemma, om du har tillgång till en blodtrycksmätare, eller på din vårdcentral.

Kan jag boka en tid för fysisk undersökning via er?

Nej.

Kan jag få hjälp att välja preventivmedel om jag inte vet vad jag vill ha?

Ja, våra barnmorskor hjälper gärna till med rådgivning kring vad som skulle fungera bäst för dig.

Varför behöver jag betala för mitt preventivmedel?

Sedan den 1 januari 2017 är preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen kostnadsfria för alla som ännu inte fyllt 21 år. Detta gäller de flesta preventivmedel.

När det gäller eventuell ungdomsrabatt även för personer som fyllt 21 år, har Sveriges 21 landsting egna, individuella regler. Vi har ingen möjlighet att hantera alla dessa lokala regler. Priset för dig som är patient hos Min Doktor, och som har fyllt 21 år, beror helt enkelt på hur mycket du betalat för dina läkemedel under det senaste året enligt högkostnadsskyddet för läkemedel.

Vad kostar preventivmedel?

Priset varierar beroende på vilket preventivmedel du väljer. För dig som ännu inte fyllt 21 år är dock de preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen kostnadsfria. Detta gäller de flesta preventivmedel. Våra barnmorskor kan besvara dina frågor.

Recept och förskrivning

Skriver ni ut recept?

Ja, vi skriver ut recept om läkaren gör bedömningen att du behöver receptbelagd medicin.

Kan jag få mitt recept förnyat?

Ja, om läkaren gör bedömningen att du behöver få ditt recept förnyat kan vi hjälpa dig med detta. Vi förnyar recept för max tre månader åt gången. (Preventivmedel kan dock förnyas för ett år.)

Kan jag få mitt recept på antibiotika förnyat?

Nej, vi förnyar inte recept på antibiotika.

Skriver ni ut narkotikaklassade läkemedel?

Förskrivning av preparat som riskerar att framkalla ett beroende kräver i de allra flesta fall en fast läkarkontakt. Därför är vi mycket restriktiva med att skriva ut den typen av läkemedel. Vi förnyar inte recept på narkotikaklassade läkemedel.

Skriver ni ut p-piller och andra preventivmedel?

Ja, vi kan skriva ut p-piller och andra preventivmedel om det inte finns medicinska hinder för detta. Välj Preventivmedel så kommer du i kontakt med någon av våra barnmorskor.

Följer ni riktlinjerna för förskrivning av antibiotika och andra läkemedel?

Ja, Min Doktor följer den förskrivningspolicy som rekommenderas enligt nationella riktlinjer och anvisningar från STRAMA-gruppen för förskrivning av antibiotika. Bakgrundskunskap och förskrivningsmönster hämtas vidare från Smittskyddsinstitutet och Folkhälsomyndigheten. Du kan se hur väl vi följer STRAMAS riktlinjer här.

Patient- och datasäkerhet

Vem kan läsa min journal?

Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. Min Doktor är ålagda att följa samma regler som andra aktörer inom vården.

Kan jag spärra min journal för andra vårdgivare?

Tack vare så kallad sammanhållen journalföring kan vårdpersonal snabbt få en samlad bild av din vårdhistorik, oavsett var i Sverige du söker vård. Detta gör det lättare att ge dig säker vård, och du behöver inte själv komma ihåg detaljer från dina tidigare kontakter med vården.

Endast vårdgivare som ger dig vård eller behandling får ta del av din journal, och uppgifterna i journalen ska vara av betydelse för din aktuella vårdsituation. Dessutom krävs ditt samtycke till att vårdgivaren läser journalen.

Om du av någon anledning helt eller delvis vill spärra dina journaluppgifter från sammanhållen journalföring, har du som patient rätt att göra detta:

Min Doktor är underleverantör till Wetterhälsan AB i Region Jönköpings län. För att spärra dina journaluppgifter från sammanhållen journalföring, kontakta Region Jönköping län.

Du kan läsa mer om journaler, sekretess och sammanhållen journalföring hos 1177.

Kan jag få tillgång till min journal?

Ja, dels kan du alltid logga in och se dina svar på frågorna och din konversation med läkaren. Om du behöver en mer formell version av din journal, kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur behandlas mina personuppgifter?

Liksom vilken vårdcentral som helst är vi ålagda att följa personuppgiftslagen (PuL) och patientsäkerhetslagen (PSL). Personuppgifterna sparas krypterat.

Hur jobbar Min Doktor med datasäkerhet?

Vi bedriver ett kontinuerligt säkerhetsarbete under hela vår utvecklingsprocess och tar hjälp av säkerhetsforskare världen över för att försäkra oss om att vi håller en hög teknisk säkerhetsstandard.

Hur skyddar sig Min Doktor från dataintrång?

Vi har en gedigen säkerhetsprocess och arbetar med internationellt erkända säkerhetsexperter. Vi jobbar ständigt för att hålla oss i framkant när det gäller IT-säkerhetsteknik och -principer.

Varför ber appen om rättigheter på min telefon?

Appen behöver tillgång till dina bilder och samtalsinformation för att du ska kunna skicka bilder till och samtala med läkaren. Detta berör endast det som finns i appen – inget annat i din telefon. Om du har frågor kring detta, kontakta oss gärna.

Tekniska problem

Måste jag ha BankID för att använda Min Doktor?

Ja. För våra patienters säkerhets och integritets skull måste vi kunna identifiera våra patienter på ett säkert sätt. Vi har valt att använda BankID eftersom det är det system som flest människor har tillgång till. BankID beställer du hos din bank. Läs mer om BankID.

Vad gör jag om jag har problem med att logga in?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det.

Vad gör jag om jag har problem med BankID?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det.

Hur tar jag en skärmdump?

En skärmdump är ett foto av det som visas på din skärm. Att ta en skärmdump är inte svårt, men hur du gör detta beror på vilken enhet du använder:

Android

Om din telefon har en fysisk hemknapp, håll in hemknappen och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

Om ovanstående inte fungerar, eller om din telefon saknar hemknapp, håll in volym ned-knappen och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

iPhone/iPad

Håll in vilo-/väckningsknappen längst upp eller på sidan av enheten medan du trycker en gång på hemknappen så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Bilder. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

PC

Hur du tar en skärmdump på din PC beror på vilken version av Windows du använder, se Windows översikt.

Mac

Håll ned Command + Shift + 4 och släpp sedan. Markören ändras till ett hårkors som du kan flytta till önskad plats på skärmen. Klicka och dra för att markera vilket område som ska fångas på bilden. Du hittar bilden på Skrivbordet och den döps automatiskt till det datum och den tid då den togs. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

Känns det fortfarande krångligt? Välkommen att kontakta vår support så försöker vi hjälpa dig.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du ändrar och uppdaterar dina kontaktuppgifter i din profil.

Varför får jag ett felmeddelande när jag försöker registrera mitt barns namn och personnummer?

Av patientsäkerhetsskäl följer vi de uppgifter som finns i folkbokföringen. Därför måste ditt barns namn och personnummer stämma överens med dessa uppgifter.

Om du är osäker på hur ditt barn registrerats i folkbokföringen, kan du enkelt kontrollera detta hos Skatteverket.

Varför får jag inget mail då den som tar hand om mitt ärende svarat?

Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress och om svaret kan ha råkat hamna i skräpposten. För att undvika att fler meddelanden från oss hamnar i din skräppost kan du lägga till avsändaren som en kontakt i din adressbok.

Har du fler frågor och funderingar?

Välkommen att kontakta oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig.