Vanliga frågor

Hur mycket kostar ett besök?

Ett besök hos Min Doktor online är kostnadsfritt.

För information om vad det kostar när du besöker någon av våra fysiska kliniker, vänligen se Att söka fysisk vård hos Min Doktor.

Gäller högkostnadsskyddet för läkemedel?

Ja. När du får ett läkemedel utskrivet av Min Doktor gäller samma regler för högkostnadsskydd för läkemedel som när du går till din vanliga vårdcentral. På apoteket kan du få detaljerad information om regelverket. (Detta bör inte förväxlas med högkostnadsskyddet för sjukvård.)

Hur kan ni ställa diagnos utan att träffa mig?

Vår behandlande personal har lång erfarenhet och jobbar på sjukhus och vårdcentraler när de inte hjälper patienter via Min Doktor. De besked du får hos oss är precis lika säkra som de du får på din vårdcentral. Vi ställer samma frågor som du skulle få på din vanliga vårdcentral, med skillnaden att du hos oss kan svara när det passar dig och i din egen takt. Om det krävs t.ex. provtagning för att ställa diagnos, får du en remiss till en av våra ca 600 provtagningsenheter, som sedan skickar resultatet till Min Doktor. 

Alla typer av besvär lämpar sig dock inte för digital vård. Titta gärna närmare på vad vi kan hjälpa till med. Det finns naturligtvis också patienter som hellre träffar en läkare öga mot öga, även för enklare åkommor, vilket vi har full respekt för. Att många väljer att söka hjälp via Min Doktor gör dock att resurser frigörs hos de fysiska vårdcentralerna, vilka ofta är hårt belastade.

Vilka typer av besvär och sjukdomar kan ni hjälpa mig med?

Vad händer om ni inte kan hjälpa mig med mitt besvär?

Om ditt besvär inte lämpar sig för digital vård blir du hänvisad till ordinarie vård. Titta gärna på vilka områden vi behandlar.

Kan jag välja vem som ska ta hand om mig?

Nej. Vi prioriterar att du snabbt ska komma i kontakt med vården, och därför får du träffa den person i rätt yrkeskategori (läkare, psykolog, fysioterapeut/sjukgymnast, barnmorska, sjuksköterska) som kan ta emot dig med kortast möjliga dröjsmål.

Om du däremot behöver göra ett återbesök, ser vi till att du får träffa samma person som vid ditt förra besök.

Hur gör jag om jag behöver ta prover?

Om din läkare anser att du behöver ta prover av något slag, blir du ombedd att välja vilken provtagningsenhet du vill gå till. Du får sedan en remiss att ta med till provtagningen. När du tagit proverna skickas resultatet till din läkare på Min Doktor, som kontaktar dig med resultatet och hur ni går vidare för att lösa ditt problem.

Hur gör jag om jag inte hittar en provtagningsenhet nära mig?

Om du befinner dig långt från närmaste provtagningsenhet, kontakta oss.

Hur gör jag om jag behöver mäta mitt blodtryck?

Min Doktor samarbetar med Apotek Hjärtat och erbjuder där kostnadsfri mätning av blodtryck för våra patienter. Du får ett mail med en streckkod som du visar upp för personalen på apoteket. Det går också bra att mäta blodtrycket hemma, om du har tillgång till en blodtrycksmätare, eller på din vårdcentral.

Skriver ni remisser?

Läkaren avgör om remiss till annan vårdinstans är aktuell, och i så fall vilken typ av remiss.

Vid behov kan du också bli remitterad inom Min Doktor, t.ex. från läkare till fysioterapeut/sjukgymnast eller tvärtom.

Kan jag boka en tid för fysisk undersökning via er?

Nej, men våra läkare kan remittera dig för provtagning/röntgen eller remittera dig vidare till din husläkare. Det finns även möjlighet att träffa sjuksköterska på våra kliniker vid enklare vårdärenden.

Är det någon skillnad på fysioterapi och sjukgymnastik?

Nej. Sedan 2014 är fysioterapi den nya benämningen för sjukgymnastik. Om det står fysioterapeut eller sjukgymnast i yrkeslegitimationen beror på när legitimationen utfärdats, och om man valt att uppdatera sin legitimation efter namnbytet. Båda titlarna är skyddade yrkestitlar, och du kan vara trygg med att kompetensen är densamma oavsett titel.

Jag är under 18 år. Kan jag logga in med mitt BankID?

Nej. Du som är under 18 år behöver söka vård tillsammans med din vårdnadshavare som loggar in med sitt BankID.

Jag har fyllt 18 år. Hur fungerar Min Doktor för mig – behöver jag eget BankID?

Ja, du som fyllt 18 år behöver eget BankID för att logga in och söka vård.

Hur gör jag om jag behöver kontakta personen som behandlat mig igen?

Om du av någon anledning behöver göra ett återbesök är du naturligtvis välkommen tillbaka. Om du söker hjälp på nytt för samma besvär inom sju dagar efter ditt första besök får du träffa samma person igen.

Hur fungerar ett återbesök?

Ett återbesök innebär att du får träffa samma person som behandlat dig tidigare. Återbesöket är frivilligt och du väljer när under den angivna perioden du vill komma.

Inför ett återbesök får du besvara ett fåtal frågor samt se till att din hälsoprofil fortfarande stämmer.

Kan ni sjukskriva mig?

Min Doktors läkare kan skriva sjukintyg i de fall då det inte krävs en fysisk undersökning för att bedöma dina besvär och din arbetsförmåga. Det är alltid, utan undantag, läkaren som avgör om det finns anledning till sjukskrivning.

Våra läkare sjukskriver som regel inte för en längre period än 14 dagar. Vi har inte möjlighet att förlänga en pågående sjukskrivning, utan hänvisar dig då till din ordinarie läkare. Du kan heller inte få ett sjukintyg som gäller bakåt i tiden, utan endast från den dag du sökt vård hos oss.

Kan jag få ett intyg om sjukdom?

Vi har möjlighet att skriva intyg om sjukdom vid behov, t.ex. till en researrangör.

Observera att det alltid är läkaren som avgör om det finns medicinsk grund för att skriva ett intyg.

Kan jag använda Min Doktor från utlandet?

Du kan få hjälp med bedömning och rådgivning, men tyvärr inte med läkemedel eller provtagning.

Vad gör jag om jag inte kan skriva ut min remiss?

Om du inte har möjlighet att skriva ut din remiss, kontakta oss.

Hur fungerar ett videosamtal?

I vissa fall behövs ett videosamtal för att läkaren ska kunna ställa diagnos. Din läkare och du kommer i så fall tillsammans överens om en lämplig tidpunkt för detta. 

Det enklaste sättet att genomföra videosamtalet är via Min Doktors app. Denna kan laddas ner via App Store eller Google Play.

Om du inte använder appen behöver du en mobil, surfplatta eller dator med kamera och mikrofon, och Chrome, Safari eller Firefox som webbläsare. Vi kan i nuläget inte erbjuda videosamtal via Edge (Windows).

Om du får problem med videosamtalet kan du prova att starta om samtalet. Om detta inte hjälper, starta om din webbläsare. Behöver du hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss.

Kan jag få recept på Min Doktors vård- och vaccinations­mottagningar?

Ja, om läkaren bedömer att du behöver ett förskrivet läkemedel. Detta kan du sedan hämta ut direkt på Apotek Hjärtat i nära anslutning till kliniken.

Tar ni emot barn?

Ja, vi tar emot barn över 2 år för sjukvårdsärenden. Vaccin ges från 9 månader och framåt, beroende på vilken sorts vaccin det gäller.

Vad kostar det att besöka Min Doktors vård- och vaccinations­mottagningar?

Priset beror på vad du behöver hjälp med; sjukvård, vaccination eller hälsotest. Du hittar detaljerad information under Utbud & priser.

Kan jag besöka er om jag är folkbokförd i en annan stad?

Absolut, det räcker att du kommer med giltig legitimation.

Kan jag betala med kontanter hos er?

Nej, vi tar endast emot betalning via kort och Swish.

Kan man boka en tid på era kliniker?

Nej, vi tillämpar drop-in och du behöver därför inte boka tid. Våra klinikers öppettider hittar du här.

Jag ska åka utomlands och behöver veta vilka vaccin som behövs. Kan jag komma till er och få information om detta?

Ja, när du besöker någon av våra kliniker kan du få råd om vilka vaccinationer som är relevanta för dig utifrån ditt resmål. Det går också bra att ställa dina frågor direkt i vår Vaccinationsrådgivning.

Mitt recept på P-piller är slut, kan jag förnya detta hos er?

Ja, det går bra. För att vi ska kunna förnya ditt recept på p-piller behöver du ta med dig din medicinlista och legitimation samt ha gjort en gynekologisk undersökning det senaste året.

Vilka sorters preventivmedel kan ni hjälpa mig med?

Vi kan hjälpa till med p-piller, minipiller, p-ring, p-plåster, p-stav, p-spruta och hormonspiral. I vissa fall kan det dock finnas medicinska hinder för att få ett visst preventivmedel utskrivet. Våra barnmorskor hjälper dig att hitta rätt.

För hur lång tid kan jag få preventivmedel utskrivna?

Om inga medicinska hinder finns, kan vi skriva ut preventivmedel för maximalt ett år åt gången.

Hur gör jag om jag behöver mäta mitt blodtryck?

Min Doktor samarbetar med Apotek Hjärtat för kostnadsfri mätning av blodtryck för våra patienter. Du får ett mail med en streckkod som du visar upp för personalen på apoteket. Det går också bra att mäta blodtrycket hemma, om du har tillgång till en blodtrycksmätare, eller på din vårdcentral.

Kan jag boka en tid för gynekologisk undersökning via er?

Nej.

Kan jag få hjälp att välja preventivmedel om jag inte vet vad jag vill ha?

Ja, våra barnmorskor hjälper gärna till med rådgivning kring vilken sorts preventivmedel som skulle fungera bäst för dig.

Varför behöver jag betala för mitt preventivmedel?

Sedan den 1 januari 2017 är preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen kostnadsfria för alla som ännu inte fyllt 21 år. Detta gäller de flesta preventivmedel.

När det gäller eventuell ungdomsrabatt även för personer som fyllt 21 år, har Sveriges 21 landsting egna, individuella regler. Vi har ingen möjlighet att hantera alla dessa lokala regler. Priset för dig som är patient hos Min Doktor, och som har fyllt 21 år, beror helt enkelt på hur mycket du betalat för dina läkemedel under det senaste året enligt högkostnadsskyddet för läkemedel.

Vad kostar preventivmedel?

Priset varierar beroende på vilket preventivmedel du väljer. För dig som ännu inte fyllt 21 år är dock de preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen kostnadsfria. Detta gäller de flesta preventivmedel. Våra barnmorskor kan besvara dina frågor.

Skriver ni ut recept?

Ja, vi skriver ut recept om läkaren gör bedömningen att du behöver medicin.

Kan jag få mitt recept förnyat?

Ja, om läkaren gör bedömningen att du behöver få ditt recept förnyat kan vi hjälpa dig med detta. Vi förnyar recept för max tre månader åt gången. (Preventivmedel kan dock förnyas för ett år.)

Kan jag få mitt recept på antibiotika förnyat?

Vi förnyar inte recept på antibiotika via Receptförnyelse, men du kan skicka in ett nytt ärende i lämplig besvärskategori och på så vis få en ny medicinsk bedömning av dina besvär.

Skriver ni ut narkotikaklassade läkemedel?

Förskrivning av preparat som riskerar att framkalla ett beroende kräver i de allra flesta fall en fast läkarkontakt. Därför är vi mycket restriktiva med att skriva ut den typen av läkemedel. Vi förnyar inte recept på narkotikaklassade läkemedel.

Skriver ni ut p-piller och andra preventivmedel?

Ja, vi kan skriva ut p-piller och andra preventivmedel om det inte finns medicinska hinder för detta. Välj guiden Preventivmedel så kommer du i kontakt med någon av våra barnmorskor.

Följer ni riktlinjerna för förskrivning av antibiotika och andra läkemedel?

Ja, Min Doktor följer den förskrivningspolicy som rekommenderas enligt nationella riktlinjer och anvisningar från STRAMA-gruppen för förskrivning av antibiotika. Bakgrundskunskap och förskrivningsmönster hämtas vidare från Smittskyddsinstitutet och Folkhälsomyndigheten. Du kan se hur väl vi följer STRAMAs riktlinjer här.

Vem kan läsa min journal?

Din patientjournal skyddas av sekretess. Detta innebär att endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. Min Doktor är ålagda att följa samma regler som andra aktörer inom vården.

Kan jag spärra min journal för andra vårdgivare?

Tack vare så kallad sammanhållen journalföring kan vårdpersonal snabbt få en samlad bild av din vårdhistorik, oavsett var i Sverige du söker vård. Detta gör det lättare att ge dig säker vård, och du behöver inte själv komma ihåg detaljer från dina tidigare kontakter med vården.

Endast vårdgivare som ger dig vård eller behandling får ta del av din journal, och uppgifterna i journalen ska vara av betydelse för din aktuella vårdsituation. Dessutom krävs ditt samtycke till att vårdgivaren läser journalen.

Om du av någon anledning helt eller delvis vill spärra dina journaluppgifter från sammanhållen journalföring, har du som patient rätt att göra detta.

Fram till 2019-08-01 var Min Doktor underleverantör till Wetterhälsan AB i Region Jönköpings län. Vid begäran om att spärra din journal för besök hos Min Doktor under denna period, kontakta Region Jönköpings län.

Journaler för besök hos Min Doktor från 2019-08-02 och framåt delas i nuläget inte med andra vårdgivare. En spärr i journalen kan endast sättas när journaler faktiskt delas med andra vårdgivare. Av denna anledning finns det inget behov av att spärra din journal hos Min Doktor för besök under denna period.

Du kan läsa mer om journaler, sekretess och sammanhållen journalföring hos 1177.

Kan jag få tillgång till min journal?

Ja, du kan alltid logga in och se vad du svarat på våra frågor samt läsa din konversation med läkaren. Om du behöver en mer formell version av din journal, kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur behandlas mina personuppgifter?

Liksom vilken vårdcentral som helst är vi ålagda att följa dataskyddsförordningen (GDPR, The General Data Protection Regulation) och Patiensäkerhetslagen (PSL). Personuppgifterna sparas krypterat.

Hur jobbar Min Doktor med datasäkerhet?

Vi bedriver ett kontinuerligt säkerhetsarbete under hela vår utvecklingsprocess och tar hjälp av säkerhetsforskare världen över för att försäkra oss om att vi håller en hög teknisk säkerhetsstandard.

Hur skyddar sig Min Doktor från dataintrång?

Vi har en gedigen säkerhetsprocess och arbetar med internationellt erkända säkerhetsexperter. Vi jobbar ständigt för att hålla oss i framkant när det gäller IT-säkerhetsteknik- och principer.

Varför ber appen om rättigheter på min telefon?

Appen behöver tillgång till dina bilder och samtalsinformation för att du ska kunna skicka bilder till och samtala med läkaren. Detta berör endast det som finns i appen – inget annat i din telefon. Om du har frågor kring detta, kontakta oss gärna.

Jag har skyddade personuppgifter. Hur fungerar det för mig att söka vård hos Min Doktor?

Min Doktor har särskilda riktlinjer för hantering av patienter med skyddade personuppgifter. Vi följer upp att ingenting avviker från riktlinjerna genom att registrera vad som sker i ett ärende där patienten har skyddad identitet. Det betyder att vi kan se vem som tagit del av uppgifterna och på något sätt agerat i ärendet.

Du behöver kunna identifiera dig med giltig legitimation vid besök på våra mottagningar, och med BankID vid ett digitalt besök. Vi registrerar personnummer, men inte namn, adress, telefonnummer eller mejladress.

Vi kan, vid behov, skriva ut recept till dig. Om du behöver remiss till annan vårdgivare skickas kallelsen till dig via Skatteverkets förmedlingsadress.

Om du behöver skicka in bilder som beskriver ditt besvär, är det ditt eget ansvar att inte skicka in identitetsröjande bilder om detta inte är nödvändigt. Bilderna rensas på information om koordinater, så att de inte kan kopplas till den geografiska plats där bilden togs. Om du kommunicerar via video med den person som behandlar dig, sparas inte videon.

Eftersom vi inte registrerar din mejladress, kan inga mejl skickas ut när något händer i ditt ärende, t.ex. då en läkare svarar. Du kan få denna information ändå, om du använder vår app och har notiser påslagna. Du kan också logga in med täta mellanrum för att se om något hänt. Endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. Journalen delas inte med annan vårdgivare utan samtycke från patient och inte via den nationella patientöversikten/1177.

För personer under 18 år, vars vårdnadshavare söker vård hos oss, har endast den vårdnadshavare som skickat in ärendet tillgång till journalen.

Måste jag ha BankID för att använda Min Doktor?

Ja. För våra patienters säkerhets och integritets skull måste vi kunna identifiera våra patienter på ett säkert sätt. Vi har valt att använda BankID eftersom det är det säkraste systemet som flest människor har tillgång till. BankID beställer du hos din bank. Läs mer om BankID.

Vad gör jag om jag har problem med att logga in?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det. Om du inte får det att fungera är du alltid välkommen att kontakta oss.

Vad gör jag om jag har problem med BankID?

Läs gärna våra tips om vad som kan vara orsak till problemet och hur du löser det. Om problemet kvarstår är du alltid välkommen att kontakta oss.

Hur tar jag en skärmdump?

En skärmdump är ett foto av det som visas på din skärm. Att ta en skärmdump är inte svårt, men hur du gör detta beror på vilken enhet du använder:

Android

Om din telefon har en fysisk hemknapp, håll in denna och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar sedan bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

Om ovanstående inte fungerar, eller om din telefon saknar hemknapp, håll in volym ned-knappen och strömbrytaren samtidigt i 1–2 sekunder så att skärmen blixtrar till. Du hittar bilden i appen Foto eller Galleri i mappen Skärmdumpar.

iPhone/iPad

Håll in vilo-/väckningsknappen längst upp eller på sidan av enheten medan du trycker en gång på hemknappen så att skärmen blixtrar till. Du hittar sedan bilden i appen Bilder. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

PC

Hur du tar en skärmdump på din PC beror på vilken version av Windows du använder, se Windows översikt.

Mac

Håll ned Command + Shift + 4 och släpp sedan. Markören ändras till ett hårkors som du kan flytta till önskad plats på skärmen. Klicka och dra för att markera vilket område som ska fångas på bilden. Du hittar sedan bilden på Skrivbordet och den döps automatiskt till det datum och den tid då den togs. Behöver du mer hjälp, se Apples instruktion.

Känns det fortfarande krångligt? Kontakta oss så försöker vi hjälpa dig.

Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?

Du ändrar och uppdaterar dina kontaktuppgifter i din profil.

Varför får jag ett felmeddelande när jag försöker registrera mitt barns namn och personnummer?

Av patientsäkerhetsskäl följer vi de uppgifter som finns i folkbokföringen. Därför måste ditt barns namn och personnummer stämma överens med dessa uppgifter.

Om du är osäker på hur ditt barn registrerats i folkbokföringen, kan du enkelt kontrollera detta hos Skatteverket.

Varför får jag inget mail om att jag fått svar i mitt ärende?

Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress i din profil eller om det råkat hamna i skräpposten. För att undvika att meddelanden från oss hamnar i din skräppost kan du lägga till Min Doktor som kontakt i din adressbok.