Synpunkter på vården

Vi välkomnar dina synpunkter och klagomål.

Vi arbetar ständigt med att granska och förbättra vår verksamhet. Trots detta händer det ibland att missnöje och problem uppstår. Då vill vi göra vårt allra bästa för att reda ut problemet och förstå varför det uppstod.

För oss är det mycket viktigt att få ta del av våra patienters synpunkter och klagomål. Det ger oss möjlighet att lära av våra misstag och därmed förbättra vår verksamhet.

Om du har synpunkter och klagomål på vården som Min Doktor bedriver, finns det flera sätt att framföra dessa, både som patient och som närstående. Vilken kontaktväg du ska använda avgörs av vilken typ av ärende du har haft hos oss. Du hittar rätt kontaktväg nedan.

Vänd dig direkt till oss

Du som har vaccinerat dig på någon av Min Doktors vaccinationsmottagningar ska alltid vända dig direkt till oss. Du som har sökt vård i Min Doktors digitala tjänst eller på Min Doktor Vårdcentral & BVC i Nyköping är också varmt välkommen att vända dig direkt till oss. Min Doktor utreder alla inkomna synpunkter och klagomål och återkopplar till dig.

Kontakta oss

Du kan vända dig till patientnämnden i Region Sörmland

I varje region finns en patientnämnd som tar emot frågor, synpunkter och klagomål. Patientnämnden är en opartisk instans, fristående från hälso- och sjukvården, som kan ge dig hjälp och stöd.

Om du av någon anledning inte vill kontakta oss med dina synpunkter eller klagomål kan du vända dig till patientnämnden. Detta gäller dig som har sökt vård via Min Doktors digitala tjänst eller på Min Doktor Vårdcentral & BVC i Nyköping. Eftersom Min Doktor bedriver vård på uppdrag av Region Sörmland är det Patientnämnden i Region Sörmland som du ska kontakta.

Patientnämndens uppgift är dock inte att avgöra om det begåtts något fel eller inte. Det är ansvarig för den aktuella verksamheten som gör en bedömning av detta.

Vänd dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Om du, efter att ha lämnat in ett medicinskt klagomål till Min Doktor, anser att du inte fått ett tillfredsställande svar, kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Observera att du alltid i första hand ska vända dig direkt till den vårdgivare, till exempel Min Doktor, som du anser har gjort något felaktigt.