Har du symptom eller undrar något om det nya coronaviruset? Här hittar du aktuell information om coronaviruset >

Av: Min Doktor, 2019-03-14

Psykiatrikern om stress: Glöm inte att pausa

Återhämtning är den viktigaste faktorn för att undvika att stress övergår i psykisk ohälsa som utmattning, sömnstörningar och depression. Återhämtning behöver ske både dagligen med god sömn, men också varje vecka med en vilsam helg samt årsvilan med uppladdning under semestern.

– Flera kvinnor och män som jag träffar berättar att “jag jobbar in lunchen för att hinna hämta tidigt på förskolan”, men det är inte hållbart i längden, konstaterar psykiatrikern Lykke Munk och fortsätter:

– Du behöver din återhämtning. Ät din lunch i lugn och ro, och gå ut och rör på dig i fem minuter.

Att effektivisera sitt liv för att pressa in fler aktivitet i kalendern är inget Lykke förespråkar. Däremot bör vi bli bättre på att planera in vila och lediga helgdagar.

– Du behöver vila varje dag, men också ha en hel ledig dag för återhämtning. Sedan behöver man också sin semester för ordentlig återhämtning.

Jämför dig inte

Har du svårt att stryka från kalendern rekommenderar Lykke att du sätter dig ner och funderar över dina prioriteringar och var i livet du befinner dig. Är du till exempel småbarnsförälder är det ett faktum att barnen tar tid. Då kan det vara svårt att hinna med allt som du hann med innan du fick barn.

– En vanlig period när många blir stressade är när de har varit föräldralediga och börjar arbeta heltid igen. De blir förvånade över att de inte klarar det och tänker “alla andra klarar det”. Så är det inte, faktum är att “alla andra” inte heller klarar det, säger Lykke som träffar många sönderstressade människor i den här situationen.

Rör på dig varje dag

Lykkes tips är att lägga in återhämtning och ställtider i kalendern, att avsätta tid för att transportera sig mellan ställen och ha kvar en stund för att varva ner. Prioritera din återhämtning och rannsaka dina “måsten”. Allt är nog inte så nödvändigt som det först kan verka.

– Exempelvis är motion viktigt för att må bra, men du behöver inte stressa till gymmet. En halvtimmes promenad om dagen räcker för att minska stresshormonerna i din kropp.

Dela artikeln: