Hem > Hälsa och sjukdomar > Hälsporre

Hälsporre

Att drabbas av hälsporre innebär att det uppstått en irritation i senan som fäster under hälbenet. Irritationen kan göra rejält ont, och leda till påbyggnad av benet under hälen. I röntgen ser själva påbyggnaden ut som en sporre, därav namnet hälsporre.

Kostnadsfritt. Öppet dygnet runt.

Allmänt

Problemen kan bero på överbelastning, till exempel om du tränat för hårt eller gått och stått på hårt underlag. Det kan också bero på skor med dålig stötdämpning.

Vanliga symptom

Hälsporre karaktäriseras av smärta vid hälen. Smärtan kan vid långvariga problem även sprida sig till hålfoten och upp längs underbenet.

Det här är vanliga symptom:

  • Ont under eller på insidan av hälen när du står och går.
  • Det gör särskilt ont efter vila, till exempel första stegen på morgonen.
  • Smärtan blir värre av att gå barfota, och dämpas något i mjuka skor.

Behandling

Hälsporre brukar kunna läka ut av sig själv. Avlastande skoinlägg, hälkoppsinlägg eller tejpning ger ofta god lindring. Läkningsprocessen kan ta upp till ett och ett halvt år. Vid behov finns dock effektiv behandling att få, bland annat laser- och stötvågsbehandling eller kortisoninjektion mot smärtan. I vissa fall krävs operation för att komma till rätta med problemen.

Har du väldigt ont kan smärtstillande läkemedel med paracetamol (Alvedon eller Panodil) eller ibuprofen (Ipren eller Ibumetin) hjälpa. Om du haft magsår, är gravid eller över 75 år rekommenderas paracetamol för egenvård.

Sök vård för hälsporre

  • Kostnadsfritt

  • 95% patientnöjdhet

  • Kort väntetid

  • Öppet dygnet runt

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för hälsporre

Vad kan jag göra själv?

Om du misstänker att du har hälsporre bör du vara extra noga med ditt val av skor. De ska vara stadiga, stötdämpande samt ge bra stöd i hålfoten och för hälen. Detta är extra viktigt när du är fysiskt aktiv.

Undvik i möjligaste mån att stå, gå och springa på hårda underlag. Om du motionerar regelbundet bör du vara extra försiktig för att undvika överbelastning. Ibland kan det vara nödvändigt att vila från hälbelastande träning som promenader och löpning. Cykling och simning kan vara bra alternativ under läkningsperioden.

Enkla övningar kan hjälpa, som stretching av vadmuskeln och viktbelastade tåhävningar.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du har symptom som tyder på hälsporre kan du kontakta Min Doktor. Vi kan hjälpa dig att reda ut om symptomen beror på överbelastning eller annan problematik. Därefter kan vi rekommendera behandlingsmetod eller vidare utredning.

Då det finns effektiv egenvård som påskyndar läkningen är det viktigt att inte vänta med att söka vård och därmed riskera att problemen förvärras.