Hem > Hälsa och sjukdomar > Fotbesvär > Hälsporre – Vad beror det på?

Hälsporre – Vad beror det på?

Hälsporre, eller plantar fasciit, karaktäriseras av att det gör ont i hälen när foten trycks ner. Smärtan beror på en inflammation i senan i hålfoten. Risken för att drabbas av hälsporre är större hos personer som är överviktiga, löptränar mycket eller som gått mycket i dåliga skor. 

Det kan ta tid för en inflammerad hälsena att läka, men det finns mycket som du kan göra själv för att minska smärtan i hälen.

Öppet alla dagar, dygnet runt.

Allmänt om hälsporre

Själva ordet hälsporre syftar på en utväxt som kan uppstå på hälbenet. På röntgen ser denna utväxt ut som en sporre vilket gav upphov till namnet – hälsporre. 

Utväxten kan förekomma utan att orsaka smärta. Smärtan, som oftast märks under främre delen av hälen, beror istället på en inflammation eller irritation i senan som binder ihop hälbenet med tårna under foten, det vill säga senan i hålfoten. Det är således mer korrekt att använda begreppet plantar fasciit när det gäller smärta i hälen i samband med hälsporre.

Problemen med plantar fasciit uppstår oftast till följd av överbelastning vid exempelvis hård träning. Faktorer och aktiviteter som kan leda till problem med hälsporre är:

  • Löpning på hårt underlag med skor som är dåligt anpassade för ändamålet

  • Andra krävande aktiviteter, såsom långdistanslöpning, höjdhopp eller balett, där stor belastning läggs på foten

  • Långvarigt stående, speciellt på hårt underlag

  • Användning av skor med dåligt stöd för foten

Det finns även en ökad risk för problem med hälsporre för personer som har variationer i fotvalvet (såväl högt som lågt fotvalv), som inte motionerar och/eller är överviktiga. Det är även vanligt att få problem med hälsporre om man har haft det tidigare. 

Symptom vid hälsporre

Hälsporre karaktäriseras av smärta vid hälen. Smärtan kan vid långvariga problem även sprida sig till hålfoten och upp längs underbenet.

Andra vanliga symptom vid hälsporre är:

  • Ont under eller på insidan av hälen när du står och går

  • Det gör särskilt ont efter vila, till exempel vid de första stegen på morgonen

  • Smärtan blir värre av att gå barfota och dämpas något i mjuka skor

Hur behandlar man hälsporre?

Det behövs oftast ingen behandling av hälsporre, men det finns flera sätt att minska besvär och smärta under tiden som inflammationen läker. 

Börja med att se över ditt val av skor. Se till att de skor du använder har bra stöd och en mjukare sula vid hälen. I vissa fall kan det vara aktuellt med inlägg i skorna. På apotek och i välsorterade skobutiker finns det ofta färdiga inlägg att köpa. 

Om du har stora besvär med smärta, kan du behöva formgjutna skoinlägg. Din läkare kan hjälpa dig att komma i kontakt med en ortopedingenjör för att få personliga skoinlägg. 

Anpassad träning och stretching brukar göra mycket för att lindra besvären. En fysioterapeut, eller sjukgymnast som det också kallas, kan hjälpa dig med träningsschema, stretching och tejpning av foten. 

Om du har mycket ont i hälen, kan receptfria läkemedel som paracetamol (Alvedon eller Panodil) eller ibuprofen (Ipren eller Ibumetin) hjälpa. Om du haft magsår, är gravid eller är över 75 år, rekommenderas paracetamol för egenvård.

Läkningsprocessen kan ta upp till 1,5 år. Vid behov finns dock effektiv behandling att få, bland annat laser- och stötvågsbehandling eller kortisoninjektion mot smärtan. I vissa fall krävs operation för att komma till rätta med problemen.

Sök vård för hälsporre

  • Öppet dygnet runt

  • Kort väntetid

  • Kostnadsfritt för barn

  • 95% patientnöjdhet

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för hälsporre

Vad kan jag göra själv?

Om du misstänker att du har hälsporre, bör du vara extra noga med ditt val av skor. De ska vara stadiga, stötdämpande och ge bra stöd i hålfoten och för hälen. Detta är extra viktigt när du är fysiskt aktiv.

Undvik i möjligaste mån att stå, gå och springa på hårda underlag. Om du motionerar regelbundet, bör du vara extra försiktig för att undvika överbelastning. Ibland kan det vara nödvändigt att vila från hälbelastande träning som promenader och löpning. Cykling och simning kan vara bra alternativ under läkningsperioden.

Vid träning är det även viktigt att du värmer upp ordentligt och ser till att stretcha både före och efter träningen. Enkla övningar, som stretching av vadmuskeln och viktbelastade tåhävningar, kan hjälpa.

Det finns även bra specialstrumpor, skoinlägg och sandaler som kan underlätta vardagen under tiden som hälsenan läker och som kan minska risken för återkommande problem.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du har symptom som tyder på hälsporre, kan du kontakta Min Doktor. Vi kan hjälpa dig att reda ut om symptomen beror på överbelastning eller annan problematik. Därefter kan vi rekommendera behandlingsmetod eller vidare utredning.

Eftersom det finns effektiv egenvård som påskyndar läkningen, är det viktigt att inte vänta med att söka vård och därmed riskera att problemen förvärras.

Publicerad:

2022-03-08

Senast uppdaterad:

2022-06-03

Faktagranskad av:

Henrik Kangro, medicinskt ledningsansvarig läkare, Min Doktor