Av: Min Doktor, 2019-03-18

5 tips för att hantera din stress

Att vara stressad under en kort period är vanligt, men att vara stressad under en längre tid kan leda till långvariga problem. Det är viktigt att bryta ditt mönster tidigt. Min Doktors psykolog Olof Johansson ger dig 5 konkreta råd på hur du kan hantera din stress.

  1. Ta med dig ett anteckningsblock, skriv ner vilka situationer som stressar dig och hur du reagerar. Kartlägg på så sätt vilka situationer som stressar dig mest – kan du ändra några av situationerna, kanske till och med ta bort någon?
  2. Rita två kolumner i ditt anteckningsblock. Överskott och underskott – vad gör du för mycket av och vad gör du för lite av? Har du den balans du önskar mellan arbete, fritid, familj, vänner, egentid. Gör en plan för vad du behöver förändra.
  3. Ät och sov på regelbundna tider.
  4. Svårt att säga nej? Öva i så fall på det – prova och se vad som händer!
  5. Stressas inte över att du behöver stressa mindre! Det tar tid att förändra vanor!

Är du osäker på hur stressad du egentligen är?

Här kan du läsa om 7 varningssignaler du bör ta på allvar när det gäller stress.

Dela artikeln: