Av: Min Doktor, 2019-01-18

En kort promenad om dagen räcker

Stressa inte för att hinna till träningen. 30 minuters promenad om dagen räcker för att minska dina stresshormoner och få din kropp i balans.

Fysisk aktivitet är viktigt för att din kropp ska må bra, men det räcker faktiskt med en promenad.

– Att promenera en halvtimme gör en stor skillnad för att minska på stresshormoner som kortisol i din kropp, säger psykiatrikern Lykke Munk.

Stressa inte för att hinna träna

Stresshormonet kortisol hade tidigare en livsviktig funktion för oss. För stenåldersmänniskan var hormonet nödvändigt vid farliga situationer, då det sätter igång en stressfunktion som hjälper oss att reagera. För dagens moderna människa kan kortisol snarare vara skadligt om vi utsätts för det under en längre tid. Det innebär att långvarig stress kan vara farligt.

– Genom motion minskar du inte bara kortisolet, utan det ger dig även en stunds återhämtning. Promenerar du dagtid under de de mörka årstiderna får du en dos dagsljus, vilket också är bra för ditt välmående, säger Lykke Munk och fortsätter:

– Motion är viktigt, men man behöver inte stressa för att hinna med ett särskilt pass på gymmet. En halvtimmes promenad eller annan fysisk aktivitet är tillräckligt för att minska stresshormonerna i din kropp.

Dela artikeln: