Av: Min Doktor, 2019-06-05

10 tips för att varva ner under semestern

Sommaren närmar sig och kanske längtar du efter lugna, lata dagar. Samtidigt fastnar många i en välfylld semesterplanering med mycket som ska bockas av från att göra-listan. Läs istället våra 10 tips som hjälper dig att varva ner och återhämta dig under semestern.

  1. Ta en längre sammanhängande ledighet om det går. Då är chansen större att du kommer ner i varv ordentligt.
  2. Prata ihop dig med dem du ska fira din semester med så att ni får samma förväntningar och att alla får göra lite av det de önskar.
  3. Ta itu med sådant som gnager eller oroar dig inför semestern. Det kan vara allt från svärföräldrar som vill umgås för mycket till att du är orolig över att du ska bli ensam kvar i stan.
  4. Planera mindre. Det är lätt att tro att man ska hinna med väldigt mycket på bara några veckor. Tillåt dig att ha lata, oplanerade dagar då du bara gör det som du känner för.
  5. Skriv upp vad du behöver göra på jobbet inför semestern. Ha en realistisk plan så att du faktiskt hinner med det, och försök – om möjligt – att bromsa in mjukt inför semestern istället för att klämma in allt den sista veckan, då är du inte helt slut dina första lediga dagar.
  6. Se över ditt autosvar på mejlen och var tydlig med om du läser mejl eller inte under ledigheten.
  7. Försök att lägga ifrån dig klockan och mobilen och låt semesterdagarna flyta på i sitt eget tempo. Ät när du blir hungrig, sov när du blir trött, umgås med andra när du vill det, låt lusten styra istället för klockan.
  8. Strunta i alla måsten och gör det som du eller ni känner för. Vill du bara vara hemma och rensa garderoben ska du göra det, vill du istället besöka fem släktingar på en vecka ska du göra det.
  9. Rör på dig! En halvtimmes promenad varje dag är bra för ditt psykiska mående.
  10. Försök att inte boka in möten direkt efter semestern så slipper du rivstarta. Ett tips är att gå på semester på en onsdag och börja jobba på en onsdag, då får du en mjuk första jobbvecka.
Dela artikeln: