Av: Min Doktor, 2018-12-20

5 tips för att återhämta dig under julen

Julhelgerna innebär mycket att göra och höga förväntningar, men också möjligheten att varva ner och bara vara. Min Doktors psykolog Olof Johansson ger dig sina fem bästa tips för att klara julstressen och råd om hur du går tillväga om stressen blir övermäktig.

  1. Dela på ansvaret

    I många familjer är det någon som får göra lite mer av familjens gemensamma sysslor. När det är jul växer familjens gemensamma sysslor till något som ofta liknar en heltidstjänst — och inte sällan handlar tjänsten om projektledning.

    Det är ingen konst att få en “Att-göra lista” i handen och sen bocka av punkterna en efter en, det kan nästan vara avkopplande. Men att vara den som har överblick på vad var och en gör, var svärföräldrarna ska sova, att alla är nöjda och glada eller vara den som folk kommer till och frågar om allt — det är en stressande utmaning. Se till att även dela på projektledningen — kanske genom att ha olika ansvarsområden.

  2. Låt rätt prioriteringar styra

    Vad vill du ha ut av julen? Är det gemenskap och att få vara nära folk du tycker om eller skulle du helst vilja slippa allt och göra något som bara du tycker är kul? Fundera över vad som är viktigt för dig och inte minst om det är dina värderingar eller någon annans som styr dig. Ibland kan andras värderingar av hur saker “ska vara” bli så verkliga och viktiga att man glömmer bort sig själv. Att slita för hur man tror att någon annan vill ha det blir sällan bra.

  3. Var försiktig med alkohol, men slösa med vilan

    Ett enkelt tips är att ta det lugnt med alkohol. Alkohol gör att du sover sämre och återhämtar dig sämre, du blir helt enkelt sämre rustad för att ta dig an utmaningar. För en del är alkohol en naturlig del av julen, men det sliter mycket på kroppen. Kanske kan det vara en bra idé att lägga pengarna på bra alkoholfria alternativ istället.

  4. Glöm inte att röra på dig

    Fysisk aktivitet är ett gammalt husmorsknep som vetenskapen har visat faktiskt hjälper mot ganska mycket — till och med stress och nedstämdhet. Så länge det inte blir ett stressande krav så är fysisk aktivitet en riktigt bra metod för att hitta balans. Det kan också bli en naturlig paus från andra stillasittande aktiviteter man ägnar sig åt på julen.

  5. Spendera inte för mycket

    En del av julstressen handlar om att man fysiskt tar sig till platser som är knökfulla med andra stressade människor — varuhus. Aktiviteten i sig stressar men det kan även vara stressande att julen kostar så mycket. Särskilt om du kanske någonstans känner att du inte borde göra av med så mycket pengar. Tänk över ett varv till om du verkligen behöver köpa allt du har på din lista? Kanske kan du spara energi och pengar genom att helt enkelt dra ett streck i inköpslistan.

Sist, men inte minst:
Julen kan göra oss alla stressade och det går vanligtvis över när vardagen är tillbaka. Men om du verkligen upplever besvär med stress som gör dig orolig, och kanske leder till att du får sömnproblem eller att du inte kan hantera din vardag. Vänta då inte på att saker ska “lugna ner sig”.

Långvarig stress kan leda till utmattning och varningssignaler på att kroppen inte mår bra bör man ta på allvar. De flesta väntar alldeles för länge med att söka hjälp. Ett samtal med en professionell psykolog kan vara till stor hjälp, inte minst för att förstå om det kanske är hög tid att göra förändringar i livet. Hos oss på Min Doktor finns psykologer tillgängliga oavsett var och när du behöver hjälp.

Dela artikeln: