Har du symptom eller undrar något om det nya coronaviruset? Här hittar du aktuell information om coronaviruset >

Av: Min Doktor, 2019-09-10

Psykiatrikern: “Jämför dig inte med andra”

Vi klarar alla av att hantera olika mycket stress. Därför ska vi inte jämföra oss med varandra. Istället ska vi lyssna inåt på vår egen personliga stresstolerans.

Själv står du med kalendern full och har inte städat på veckor, medan andra verkar axla minst lika mycket och samtidigt gör långkok och åker iväg på långa helgutflykter. Känslan av otillräcklighet kan komma krypandes, men vi ska faktiskt inte jämföra oss med andra. Det är lättare sagt än gjort, men olika individer har olika förmåga att hantera stress. Ju högre sårbarhet du har, desto mindre stress och påfrestning krävs för att du ska bli utmattad eller deprimerad.

– Enligt den så kallade sårbarhetsmodellen finns det ett antal faktorer som påverkar hur sårbar du är för stress. Till exempel om du har en ärftlig risk, om du har varit utsatt för barndomstrauman eller andra svåra livshändelser samt om du tidigare har varit utsatt för depression eller utmattning, berättar psykiatrikern Lykke Munk.

Vi är olika sårbara för stress

Vår sårbarhet för stress förändras efter upprepade depressioner. Har du en gång varit utmattad eller deprimerad behövs det mindre stress för att utlösa ett liknande sjukdomstillstånd med psykisk ohälsa. Dessutom är det olika saker som stressar olika människor. Det kan kännas som en självklarhet när man läser om det, men det är inte lika lätt att ta in i stunden.

– Det är lätt att tänka att “alla andra klarar det”, men då brukar jag svara “alla andra klarar INTE det” och man ska fråga sig vad man själv klarar av och mår bra av.

Prioritera din återhämtning

Stress kan symboliseras som en bägare som slutligen tippar över. Ofta klarar man mycket och sedan är det en liten sak, som i stunden kan kännas helt betydelselös, som får det att tippa över. Då kommer utmattning, sömnlöshet, energilöshet och slutligen att vi inte fungerar kognitivt. Då har man gått över ”kurvan för stress och psykisk hälsa” och gått in i psykisk ohälsa med utmattning, och en sådan utmattning kan gå över i en depression.

– Vi är alla stressade ibland, men det viktiga är att hitta tid för återhämtning och förändra sin situation – när det blir för mycket. Var noggrann med just din personliga återhämtning. För in i din i kalendern dagar för vila och jämför dig inte med andra.

Dela artikeln: