Av: Min Doktor, 2020-12-07

Psykologens tips för att må bra i jul - trots pandemi

I år kommer julen inte riktigt bli som vanligt. Coronapandemin hindrar oss från att träffa släkt och vänner, mycket av det som hör julen till är inställt och många av oss spenderar mer tid ensamma än vanligt. Min Doktors psykolog Olof Johansson ger 5 tips för att må bra i jul, pandemi till trots.

Att julen i år blir annorlunda har nog inte undgått någon. Utöver besvikelsen över att julen inte blir som den brukar, kan årets julfirande också föra med sig oro, stress och ångest.

– Man kanske känner en rädsla över att bli sjuk eller att någon närstående ska bli sjuk i covid-19, mår dåligt över att inte kunna fira med en vän eller släkting som därmed blir lämnad ensam, eller mår dåligt över att själv behöva spendera julen ensam. Det kan vara svåra känslor att hantera, men det finns knep att ta till för att må bättre, berättar Olof Johansson, psykolog hos Min Doktor.

  1. Gör sådant som skapar ett “flow”.

    En ny studie som gjorts under pandemin visar att aktiviteter som skapar ett “flow”, som till exempel att spela dataspel, ger positiva effekter på den psykiska hälsan. När du är fokuserad på något du tycker är roligt och som samtidigt utmanar dig skapas en distraktion som minskar stress och ger känslan av att tiden försvinner, det brukar kallas “flow”. Det behöver inte vara just dataspel som försätter dig i detta tillstånd - det kan vara vad som helst som väcker glädje, sporrar och utmanar dig.

  2. Omfamna teknologin.

    Under pandemin har många av oss hittat nya sätt att umgås, till exempel över videosamtal. Men tekniken erbjuder långt fler möjligheter - våga utnyttja dem för att hitta nya saker du mår bra av! Det kan vara allt ifrån att ladda ner en språk-app, utmana kompisar i ett onlinespel, lyssna på poddar om nya ämnen, lära dig klippa ihop filmer eller att skapa musik med hjälp av en programvara.

  3. Kom ihåg att det är tillfälligt.

    Det är helt naturligt att känna besvikelse över att inte få fira jul som man brukar, och efter ett år där vardagen kastats omkull kan det kännas extra jobbigt när också högtider som julen blir annorlunda. Försök hålla fast vid de rutiner och jultraditioner som trots allt fortfarande går att göra och som du mår bra av. Vad gäller de saker som inte går att genomföra just i år - kom ihåg att det kommer en jul nästa år igen.

  4. Håll dig informerad, men vältra dig inte i nyheter.

    Att hålla sig välinformerad kring coronaviruset är viktigt, men det kan också skapa oro och ångest. Studier från Folkhälsomyndigheten visar att tillförlitlig och tillräcklig information om covid-19 verkar skydda mot symptom på psykisk ohälsa som ångest och depression, medan ett överflöd eller brist på information istället kan bidra till psykisk ohälsa. Om du känner att nyheterna får dig att må dåligt: begränsa intaget av nyheter till en eller ett par gånger om dagen och välj en trovärdig nyhetskälla som du håller dig till.

  5. Våga ta hjälp.

    Att må dåligt är inget att skämmas för. Våga prata med familj eller vänner om hur du mår och om du märker att någon i din närhet inte mår bra, våga fråga hur den personen har det. Att hitta stöd i varandra kan vara mycket hjälpsamt, men om du känner att din oro eller ångest hindrar dig från att fungera i vardagen finns det professionell hjälp att få.

Dela artikeln: