Av: Min Doktor, 2021-11-03

Råd för att hantera sorg

Allhelgonahelgen är på ingång, en helg där många av oss minns och uppmärksammar de som inte längre finns med oss. Sorgen som kommer från att förlora en närstående är ofta svår att hantera, och kan finnas med oss genom hela livet. Min Doktors psykolog Olof Johansson berättar mer om sorg och ger några råd längs vägen.

Sorg kan gestalta sig på olika sätt för olika personer. Nära inpå att man har förlorat en närstående är det vanligt att känna stark saknad, förtvivlan och nedstämdhet, men också ilska och skuldkänslor. Känslorna kan växla fram och tillbaka mycket snabbt.

– Ilska kan visa sig genom att du till exempel känner dig arg på den avlidne personen, som har lämnat dig kvar alldeles ensam. Du kan också känna ilska över själva situationen och att just du har drabbats av det här, berättar Olof Johansson, psykolog hos Min Doktor och fortsätter:

– Skuldkänslor över att du fick leva när din närstående inte fick det, eller att fastna i ältandemönster över saker som du gjort eller sagt till den avlidne medan personen var vid liv är också vanligt vid ett dödsfall. Lika vanligt är det att inte känna någonting alls, trots att du kanske tycker att du borde känna dig ledsen. Alla dessa känslor är helt normala, men de kan vara svåra att hantera.

4 råd för att hantera sorg

Även om det har gått en tid sedan du förlorade en närstående kan sorgen göra sig starkt påmind vid till exempel födelsedagar och högtider, eller när du minst anar det. Här kommer 4 råd från Olof på hur du kan hantera din sorg:

1. Prata med andra
Det kan kännas svårt att prata med andra om sin sorg, och det är vanligt att känna sig ensam eller som att ingen förstår dig. På samma sätt kan det vara svårt för dina anhöriga att veta hur de ska förhålla sig till dig som sörjer. Därför kan det vara bra att prata med vänner och familj om vilken typ av stöd du behöver från dem.

Kanske vill du prata och minnas mycket? Kanske vill du inte prata men inte heller vara ensam? Genom att berätta för dina nära och kära blir det enklare för dem att ge stöd.
Kanske vill du prata och minnas mycket? Kanske vill du inte prata men inte heller vara ensam? Genom att berätta för dina nära och kära blir det enklare för dem att ge stöd.

2. Skippa alla “borden”
Ibland tänker vi att vi "borde" känna på ett visst sätt. Exempel kan vara att känna att “jag borde gråta och känna saknad istället för att bara känna mig helt tom” eller “jag borde inte skratta efter det som hänt”. Vi reagerar väldigt olika på sorg och det finns verkligen inget sätt som är rätt.

Du gör dig själv en otjänst genom att inte acceptera dina känslor. Då uppstår istället skam, skuld och stress över att vara fel och situationen blir ännu svårare. Försök i den mån det går att acceptera de känslor som dyker upp. Det gör inte sorgen lättare, men det hjälper dig att inte må sämre.

3. Ta hand om dig själv
Försök att prioritera att ta hand om dig själv. Bra sömn, att äta rätt och på regelbundna tider, motion och dagsljus är exempel på saker som alla människor mår bra av. Lika viktigt är det att tillåta dig själv att pausa från sorgen ibland, utan att känna skuldkänslor. Försök att fortsätta göra sådant som du du tycker är roligt, om det är att umgås med vänner, hålla på med en hobby eller något annat som du vet att du brukar må bra av.

4. Våga sök hjälp
Om du känner att du inte kan hantera din sorg, eller att sorgen hindrar dig från att fungera i vardagen, så finns Min Doktor här för dig. Få bedömning och hjälp av legitimerade psykologer snabbt och enkelt genom vår app, eller på mindoktor.se

Granskad av: Olof Johansson, legitimerad psykolog

Dela artikeln: