Kris

Få hjälp med kris

250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller
Läs mer om hälsa & sjukdomar

Allmänt

Att genomgå en kris är vanligt och naturligt vid svåra livshändelser. Får du stöd och hjälp att bearbeta krisen minskar risken för att dina reaktioner fördjupas och går över i depression eller ångest.

De flesta hamnar någon eller några gånger under livet i en kris. Att genomgå en kris är en frisk och övergående reaktion på en tuff situation. Får du inte stöd och hjälp att bearbeta krisen kan dina reaktioner fördjupas och gå över i depression eller ångestproblem.

Om du till exempel förlorar jobbet, går igenom en skilsmässa eller får besked om en allvarlig sjukdom är det vanligt att du upplever en kris. Långvarig stress kan också utlösa en kris.

Vanliga symptom

Att genomgå en kris är inte detsamma som att vara sjuk och därför kan man inte prata om egentliga symptom. Däremot brukar de flesta som drabbas av en kris gå igenom fyra faser:

  • Chock
  • Reaktion
  • Bearbetning
  • Nyorientering

Under chockfasen, som kan pågå i någon minut upp till en vecka, brukar de flesta uppleva en overklighetskänsla, som att det är svårt att ta till sig det som har hänt.

I reaktionsfasen, som kan vara i några veckor upp till ett år, har du börjat förstå och reagera. Här upplevs ofta starka känslor som sorg, ilska, rädsla och skuld.

Bearbetningsfasen innebär ett accepterande och en känsla av att krisen är mindre påträngande. Här börjar du kunna tänka på annat.

I nyorienteringsfasen börjar du gå vidare och se krisen mer som en händelse som har inträffat och som du alltid kommer bära med dig men som inte längre uppfyller din vardag.

Faserna brukar följa ovanstående ordning men under krisen kan du även pendla mellan de fyra olika faserna.

Behandling

Om du inte bearbetar de starka känslor som ofta uppkommer vid en kris kan reaktionen fördjupas och du kan hamna i en depression eller få ångestrelaterade symptom som panikångestattacker. Många behöver professionell hjälp genom en psykolog eller kurator för att ta sig vidare.

Om krisen påverkar dig så att du till exempel får sömnsvårigheter kan det bli aktuellt med läkemedelsbehandling under en kortare period.

Vad kan jag göra själv?

Vilken hjälp vi behöver vid en kris är väldigt individuellt. För en del räcker det att prata med en vän, andra hittar kraft i naturen eller genom fysisk aktivitet.

Här är några förslag som kan hjälpa:

  • Se till grundläggande behov och tänk rutiner: gå upp och gå och lägg dig vid samma tidpunkter som tidigare, ät bra mat, sov tillräckligt, promenera, tvätta dig varje dag, ta på rena kläder
  • Prata om det som har hänt med någon närstående. Att skriva ned sina tankar för sin egen skull kan också vara till hjälp
  • Måla, spela musik eller gör något kreativt
  • Vistas ute i naturen och gå långa skogspromenader
  • Motionera
  • Testa avslappningstekniker som yoga, meditation och mindfulness

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du upplever svåra problem med ångest och nedstämdhet vid en kris kan du vända dig till Min Doktor.

Få hjälp med kris

250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller
Sök vård för kris

Så funkar det

1.

Svara på frågor om dina besvär

Du beskriver dina besvär genom att svara på frågor om dina symptom och i vissa fall skicka in bilder som du tar med mobilen.

2.

Prata med din läkare

Vi använder mess, telefon eller video – allt efter behov för att läkaren ska förstå dig och dina besvär rätt.

3.

Få diagnos och behandling

Vi ställer diagnos och hjälper dig med lämplig behandling. Vid behov hämtas medicin ut på valfritt apotek.
Gå vidareSå funkar det

Så funkar det

Vi samarbetar med

Min Doktor erbjuder vård för hela Sverige. Offentligt finansierad vård erbjuds i samarbete med Wetterhälsan, som ingår i vårdvalet Jönköpings län. © 2018 MD International AB.