Hem > Hälsa och sjukdomar > Ryggbesvär > Ryggskott – Så behandlar man ryggskott

Ryggskott – Så behandlar man ryggskott

Ryggskott kännetecknas av plötslig och skarp smärta i den nedre delen av ryggen, även kallad ländryggen. Ryggskott är vanligt och uppstår oftast till följd av en längre tids felbelastning och slitage eller en isolerad händelse, såsom en för ryggen ovanlig rörelse eller ett ovanligt tungt lyft.

Ryggskott kan göra väldigt ont, men går ofta över av sig själv. Det finns mycket som du kan göra själv för att förebygga och lindra besvär med ryggskott.

Öppet alla dagar, dygnet runt.

Vanliga symptom vid ryggskott

Ryggskott kommer oftast plötsligt och kan till exempel uppkomma när du böjer dig framåt. Det kan kännas som att du tillfälligt tappar kraften i ryggen eller som en låsning som förhindrar rörelse.

De första dagarna kan du ha väldigt ont, men det går oftast att hitta positioner som är nästintill smärtfria. Den värsta smärtan brukar lindras efter några dagar och i de flesta fall har den försvunnit helt efter 2 veckor.

Vanliga symptom vid ryggskott är:

  • Skarp, plötslig smärta i den nedre delen av ryggen

  • Smärta som känns krampaktig, huggande eller skärande

  • Smärta som förvärras när du vrider ryggen eller rör på dig

  • Smärta som strålar ut mot skinka, höft eller ben

Ryggbesvär hos barn

Det är vanligt med ryggbesvär hos barn, särskilt hos äldre barn och ungdomar. Besvären kan ha olika orsaker, till exempel överansträngning i samband med fysisk aktivitet, ett medfött tillstånd eller så kallat diskbråck.

Besvären går ofta över av sig själva, men ibland kan det behövas särskild behandling.

Hur behandlar man ryggskott?

Ryggskott brukar kunna läka ut av sig själv. Ibland kan det ta upp till 2 veckor. Under det första dygnet är smärtan som mest intensiv och avtar därefter stegvis. Under tiden kan du ofta lindra smärtan på egen hand utan att behöva söka vård. Om du har mycket ont, kan du ta en värktablett.

Du bör söka vård akut, om du plötsligt får ont i ryggen och samtidigt:

  • Tappar känseln och får domningar och stickningar i båda benen

  • Tappar känseln och får domningar och stickningar kring ändtarm och könsorgan

Sök vård för ryggskott

  • Öppet dygnet runt

  • Kort väntetid

  • Kostnadsfritt för barn

  • 95% patientnöjdhet

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för ryggskott

Vad kan jag göra själv?

Det finns mycket som du kan göra själv för att lindra och förebygga ryggskott.

Gör följande för att förebygga ryggskott:

  • Motion och styrketräning är effektivt för att förebygga muskelspänningar och problematik som leder till ryggskott. Vardagsmotion – som korta promenader – är också hjälpsamt.

  • En naprapat eller fysioterapeut kan hjälpa dig med övningar som förebygger ryggskott.

  • Var försiktig när du lyfter tunga föremål. Håll det du lyfter nära kroppen, böj på knäna och undvik att vrida ryggen i sidled.

  • Ta regelbundna pauser under arbetsdagen. Detta är särskilt viktigt om du har ett statiskt och stillasittande jobb.

  • Var noga med ditt val av skor. De ska gärna vara stabila med lite svikt.

  • Ibland beror ryggproblem på stress eller andra psykiska besvär. Då kan avslappningsövningar som yoga eller meditation hjälpa.

Gör följande för att lindra ryggskott:

  • Ibland kan värme kännas lindrande. En värmedyna eller ett värmeplåster kan mildra smärtan.

  • Rörelse är bättre än vila, trots att det kan göra ont. Försök om möjligt att fortsätta med vardagliga sysslor och ta lugna promenader för att hålla igång blodcirkulationen.

  • En sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor kan lindra smärtan. De kan också ta fram ett träningsprogram med övningar som kan fungera både lindrande och förebyggande.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du har mycket ont och inte blir hjälpt av värktabletter, bör du vända dig till läkare. Kontakta Min Doktor för snabb hjälp.

Publicerad:

2022-03-08

Senast uppdaterad:

2022-06-03

Faktagranskad av:

Henrik Kangro, medicinskt ledningsansvarig läkare, Min Doktor