Av: Min Doktor, 2023-08-30

Så tacklar du jobbångesten efter semestern

Är semestern redan slut? Känner du ångest över att börja jobba? Du är inte ensam. Min Doktors psykolog ger 5 handfasta tips på hur du kan minska jobbångesten och se återgången till arbetet som en chans till en nystart. 

Vad är jobbångest

Jobbångest är en känsla av nedstämdhet och ibland ångest som kan komma i slutet av en ledighet, som när det är dags att komma tillbaka efter sommarsemestern. Det kan också vara en återkommande känsla som till exempel infinner sig varje helgslut.

– Vi kan alla drabbas av jobbångest, och att inte vilja att semesterns härliga, lata dagar ska vara slut behöver inte betyda att du bör säga upp dig. Men om känslan kvarstår eller eskalerar kan det vara värt att fundera över om det är något i din arbetssituation som får dig att må dåligt, säger Ricardo Correa, psykolog hos Min Doktor.

Här kan du läsa mer om ångest under semestern.

Är ditt arbetsliv i obalans?

Semestern är nödvändig för vår återhämtnings skull. Återhämtning är nämligen en viktig faktor för att undvika att stress övergår i psykisk ohälsa som utmattning, sömnstörningar och depression. Men viktigast av allt är att se till att arbetslivet inte är i obalans.

– Ett arbetsliv i obalans innebär att din arbetssituation gör dig tröttare för varje dag. Om så varit fallet för dig under våren, kan återgången till arbetet bli en chans att ta ett nytt grepp på din arbetssituation och kanske rätta till de där delarna som du tycker har fungerat mindre bra eller kanske påverkat ditt mående negativt, berättar Riccardo Correa och fortsätter:

– Det är viktigt att du har en arbetssituation som känns hållbar för att du inte ska hamna i stressproblematik som i sin tur kan leda till psykisk ohälsa.

5 tips för att minska din jobbångest

  1. Fundera över vad det är som har fått dig att må bra i sommar
    Är det färre måsten, ett lugnare schema, mer tid i naturen eller mer tid med dina vänner? Fundera på om du kan få in mer av detta i din vardag även när du är tillbaka på arbetet.

  2. Glöm inte goda rutiner
    Det är lätt att glömma bort att ta hand om sig själv när vardagen blir mer pressad. Men att äta regelbundet, sova och röra på sig är viktigt för att må bra. Fortsätt med det i den mån det går även när tiden komprimeras.

  3. För dagbok över det som stressar dig
    Försök hitta vilka mönster som får dig att må bra och vilka dåliga mönster som du kan försöka bryta. Kan du göra en förändringsplan för det som fungerar mindre bra på din arbetsplats?

  4. Fundera över vilka gränser som passar dig
    Sätt gränser för dig själv i arbetet. Det kan till exempel vara regler för mellan vilka tider du ska arbeta och att du inte ska jobba på kvällarna, men även vilken belastning och vilka krav som känns rimliga.

  5. Prata med vänner och anhöriga
    Att lätta på hjärtat hjälper. Prata också med din chef om det är någonting på arbetet som inte fungerar. Ta nystarten efter semestern som en chans att rätta till det du kanske inte hade kraft att rätta till före semestern.

Stress kan leda till psykisk ohälsa

Att känna sig stressad är vanligt och i de flesta fall är det ofarligt och övergående, men om du upplever att du inte kan hantera stressen på egen hand finns det hjälp att få. 

Kontakta en av våra psykologer för ett rådgivande samtal, där du tillsammans med psykologen kan diskutera lämplig väg framåt för dig, och huruvida du behöver professionell hjälp för att hantera din stress.

Faktagranskad av:

Ricardo Correa, legitimerad psykolog

Dela artikeln: