Hem > Hälsa och sjukdomar > Ischias

Ischias

Det som utmärker ischias är smärta från ryggslutet som strålar ut i höften och ner i benet och ibland även i foten.

Kostnadsfritt. Öppet dygnet runt.

Allmänt

Detta kan bidra till ischias:

  • Dålig hållning.
  • Fel skor.
  • Att lyfta fel.
  • Att sitta för mycket eller på fel sätt.
  • En gammal knä- eller fotskada.
  • Foglossning hos gravida, som kan leda till att ischiasnerven kommer i kläm.
  • Vissa ledsjukdomar, som till exempel reumatism och osteoporos/benskörhet.
  • Normala åldersförändringar i kotor, brosk, skelett och leder.

Diskbråck kan ge ischiassmärta. Om du har diskbråck så har en disk som ligger mellan ryggradens kotor brustit och buktar in mot ryggradskanalen. Det är vanligt och gör ofta inte så ont. Men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna, kan det hända att du får ont i ryggen eller ischias, som är en strålande smärta i benet. Oftast går smärtan över av sig själv efter en viss tid, men ibland kan det behövas en operation.

Vanliga symptom

Smärta i ryggslutet som strålar ut i höften eller ner i benen och ibland ner i fötterna. Om ischias beror på diskbråck kan du även känna muskelsvaghet och få känselbortfall.

Om du får mycket svåra ryggsmärtor i kombination med hög feber, får svårt att kontrollera urin och avföring eller tappar känseln i underlivet, bör du söka vård akut.

Behandling

Om du känner smärta kan du ta smärtstillande receptfria läkemedel. På apoteket kan du få råd om vad som passar bäst. Läkare kan också skriva ut starkare, smärtstillande och receptbelagda preparat om det behövs.

Vid ischias kan hjälp även behövas av sjukgymnast.

Sök vård för ischias

  • Kostnadsfritt

  • 95% patientnöjdhet

  • Kort väntetid

  • Öppet dygnet runt

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för ischias

Vad kan jag göra själv?

Regelbunden fysisk aktivitet kan vara effektivt för att förebygga och lindra ischias. Promenader, cykling, simning och styrketräning stärker ryggens muskulatur, ökar blodcirkulationen och kan även ge en skjuts av endorfiner som lindrar smärtan.

Även träning som ökar rörligheten och ger bra hållning, till exempel yoga, pilates och ridning är bra om du vill förebygga ischias.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har också visat sig ge effekt vid ischias. Rädslan för att få ont eller för att smärtan ska förvärras kan nämligen leda till att vi spänner oss och då hamnar i en ond cirkel där värken faktiskt förvärras. Genom KBT kan vi bryta ett destruktivt tanke- och beteendemönster som i sin tur kan påverka och minska smärtan.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du känner av ischias och vill få en diagnos kan du kontakta Min Doktor. Vi hjälper dig med smärtstillande och ser till att du får rätt behandling.