Hem > Hälsa och sjukdomar > Ryggbesvär > Ischias och ischiasnerven

Ischias och ischiasnerven

Strålande smärta från ryggslutet kan orsakas av flera tillstånd, varav ischias och ischiasnerven är ett. Det som utmärker ischias är smärta från ryggslutet som strålar ut i höften och ner i benet och ibland även foten. Den vanligaste orsaken till ischias är lumbalt diskbråck, men ischias kan även ha andra bakomliggande faktorer.

Öppet alla dagar, dygnet runt.

Vad är ischias?

Ischiasnerven är kroppens längsta nerv. Den går från nedre delen av ryggen, genom bäckenet till baksidan av låret, ner till underbenet och ut i tårna. Namnet ischias syftar till smärtor i samband med att nerven har blivit irriterad eller kommit i kläm. Irritationen leder till en inflammation, som i sin tur skapar smärta.

Ischias är som regel inte farligt, men tecken på att något inte står rätt till. Ischiassmärtor lindras av att hålla kroppen i rörelse. Se därför till att motionera och röra på dig regelbundet för att underlätta läkningen. 

Orsaker till ischias

Ischias kan uppstå till följd av ett flertal bakomliggande faktorer:

  • Dålig hållning

  • Fel skor

  • Att lyfta fel

  • Att sitta för mycket eller på fel sätt

  • En gammal knä- eller fotskada

  • Foglossning hos gravida, som kan leda till att ischiasnerven kommer i kläm

  • Vissa ledsjukdomar, som till exempel reumatism eller osteoporos/benskörhet

  • Normala åldersförändringar i kotor, brosk, skelett och leder

Diskbråck kan också ge ischiassmärta. Diskbråck innebär att en disk som ligger mellan ryggradens kotor har brustit och buktar in mot ryggradskanalen. Detta är vanligt och gör oftast inte så ont, men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna, kan det hända att du får ont i ryggen eller ischias. Oftast går smärtan över av sig själv efter en viss tid, men ibland kan det behövas en operation.

Falsk ischias

Ischias delas in i två kategorier, äkta ischias och falsk ischias.

Falsk ischias kallas även för ischialgi och kan precis som äkta ischias orsaka smärta som sprider sig neråt benet. Smärtan brukar dock inte gå längre än till knät.

Vid falsk ischias beror smärtan inte på att ischiasnerven har irriterats, utan på att musklerna i området är irriterade.

Falsk ischias är vanligare än äkta ischias.

Ischias under graviditet

Under en graviditet blir kroppens leder mer rörliga. Detta kan leda till problem med ryggsmärtor och foglossning.

Ischias i samband med graviditet beror oftast på att bäckenet vidgat sig inför förlossningen, vilket som kan leda till att ischiasnerven kommer i kläm.

Att få ischias under en graviditet är ovanligt. Oftast handlar det om symptom som liknar ischias, med ryggsmärta som strålar ut i benet, utan att ischiasnerven kommit i kläm.

Symptom vid ischias

Symptomen vid ischias kan variera från person till person. Vissa upplever minimala symptom, medan andra har så ont att de får svårt att röra sig. Ischiassmärta orsakas oftast av ett tryck mot ischiasnervens rötter. Den påverkade nerven blir inflammerad, vilket leder till smärta, försämrad känsel och en svaghetskänsla i musklerna.

Det är vanligt är att ischiassmärtan blir värre, om du har benet sträckt och böjer kroppen framåt från höften. 

Vanliga symptom vid ischias är: 

  • Smärta som strålar från ryggslutet ut mot höften och ner i ett eller båda benen (oftast är det bara ena benet som påverkas)

  • Smärta som ökar i samband med att du nyser, hostar eller böjer ryggen 

  • Kramp

  • Nedsatta reflexer

  • Försvagade muskler i benen

  • Känselbortfall och domningar

Försvagade muskler, känselbortfall och domningar är oftast symptom på ischias som uppstått i samband med diskbråck. 

Symptomen vid falsk ischias är lindrigare. Smärtan är inte lika svår och sträcker sig sällan nedanför knäna. Känselbortfall förekommer inte heller. 

Om du får mycket svåra ryggsmärtor i kombination med hög feber, får svårt att kontrollera urin och avföring eller tappar känseln i underlivet, bör du söka vård akut.

Hur behandlar man ischias?

Behandlingen av ischias anpassas beroende på vad som orsakat smärtan. I de flesta fall är det viktigt att hålla sig i rörelse så mycket som möjligt. Lätt träning som promenader och simning brukar fungera bra.

Om du känner smärta, kan du ta receptfria smärtstillande läkemedel. På apoteket kan du få råd om vad som passar bäst. Läkare kan också skriva ut starkare receptbelagda smärtstillande preparat, om det behövs.

Vid falsk ischias kan muskelbehandling, massage eller justering av leder hjälpa. En fysioterapeut kan ge dig rehabiliteringsövningar att göra på egen hand.

Vid äkta ischias, där ischiasnerven har påverkats, bör du genomgå en medicinsk undersökning för att få rätt diagnos och vård. Detta är speciellt viktigt om det gäller ischias på grund av diskbråck.

Många fall av diskbråck kan precis som ischias behandlas med rehabiliteringsövningar, ibland i kombination med smärtstillande läkemedel. I vissa fall krävs operation.

Övningar vid ischias

Det finns inga övningar som hjälper alla med ischias. Du bör därför kontakta en fysioterapeut för att få ett anpassat träningsprogram. Du får då ett antal övningar som är utformade efter ditt tillstånd och dina förutsättningar. 

När ska jag söka vård?

Om smärtan i ryggen strålar ut i benet och inte blir bättre med receptfria läkemedel, kan du behöva uppsöka vård. 

Det finns också tillfällen när du behöver uppsöka vård akut: 

  • Du har smärta i ryggen och tappar känseln och kraften i ben och/eller fötter

  • Du har smärta i ryggen och tappar känseln i underlivet och runt ändtarmen

  • Du har smärta i ryggen och får svårt att kissa eller sköta avföringen

Sök vård för ischias

  • Öppet dygnet runt

  • Kort väntetid

  • Kostnadsfritt för barn

  • 95% patientnöjdhet

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för ischias

Vad kan jag göra själv?

Regelbunden fysisk aktivitet kan vara effektiv för att förebygga och lindra ischias. Promenader, cykling, simning och styrketräning stärker ryggens muskulatur, ökar blodcirkulationen och kan ge en skjuts av endorfiner som lindrar smärtan.

Träning som ökar rörligheten och ger bra hållning, till exempel yoga, pilates och ridning, är också bra om du vill förebygga ischias.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) har också visat sig ge effekt vid ischias. Rädslan för att få ont eller för att smärtan ska förvärras kan nämligen leda till att man spänner sig och hamnar i en ond cirkel där värken förvärras. Genom KBT kan man bryta det destruktiva tanke- och beteendemönstret, vilket i sin tur kan påverka och minska smärtan.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du känner av ischias och vill få en diagnos, kan du kontakta Min Doktor. Vi hjälper dig med smärtstillande och ser till att du får rätt behandling.

Publicerad:

2022-03-08

Senast uppdaterad:

2022-06-03

Faktagranskad av:

Hans Lindholm, legitimerad läkare, Min Doktor