Av: Min Doktor, 2018-12-20

Tipsen som får dig att sova gott

Att sova dåligt kan påverka hela din vardag. Björn Hedensjö är psykolog på WeMind och har skrivit sömnboken “En perfekt natt”. Han ger dig sina 6 bästa tips för att sova bättre.

  1. Träna regelbundet

    Sömnstörningar är mycket ovanliga bland dem som är fysiskt aktiva. Flera studier har visat att de som tränar regelbundet sover bättre. Men direkt efter att du rört på dig ökas aktiviteten i kroppen. Träna alltså helst på dagen eller tidig kväll, så att din kropp åtminstone har tre timmar på sig att varva ned.

  2. Släpp jobbiga tankar

    Om du har en tendens att grubbla eller oroa dig i sängen, kan det vara bra att skriva ned dina grubblerier innan läggdags eller när du ligger i sängen. Om du har dem nedskrivna kan du skjuta på problemen till morgondagen.

  3. Undvik klockan

    Vänd bort klockan så att du inte ser den från sängen och avstå från att titta på den nattetid. Vi fastnar lätt i tankar som ”jag måste somna nu” eller ”om jag somnar nu får jag sova X timmar”, vilket inte underlättar insomningen.

  4. Tydlig dygnsrytm

    Gör en tydlig avgränsning mellan arbete och fritid i både tid och rum. Om du arbetar hemifrån så är det viktigt att avsluta i god tid så att du hinner varva ned.

  5. Gå i dagsljus

    Försök att tillbringa minst en timme ute i dagsljus varje dag, det hjälper kroppens biologiska klocka att ställa in sin dygnsrytm efter soldygnet.

  6. Varva ner

    Försök varva ner med pulssänkande aktiviteter och vila en stund innan du går och lägger dig. Då får du förhoppningsvis inte bara lättare att somna, utan sover dessutom lugnare. Om du har svårt att slappna av i kroppen kan regelbundna avslappningsövningar vara extra hjälpsamt.

Om dina sömnproblem påverkar dig så att du inte kan sköta din vardag, ditt arbete eller dina relationer kan du behöva hjälp med dina sömnproblem. Ett sätt är genom KBT, kognitiv beteendeterapi, det kan du läsa mer om här.

Dela artikeln: