Ångest och panikångest

Träffa läkare online

250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller
Läs mer om hälsa & sjukdomar

Allmänt

Ångest är vanligt, ofarligt och inte skadligt för kroppen. Även om det kan kännas så. Ofta upplevs ångest som en stark oro eller rädsla i kroppen. Om ångesten förstärks och gör dig yr, illamående, ger hjärtklappning och påverkar andningen kallas det för panikångest, panikattack eller paniksyndrom.

Orsaker till ångest

Det finns olika orsaker till ångest, det kan finnas ärftliga faktorer och miljöfaktorer som stress. Ångest kan även vara relaterat till alkohol och droger och det är vanligt att uppleva ångest vid svåra livshändelser som en skilsmässa, en nära anhörigs död, besked om sjukdom samt vid sjukdomen depression.

Mer om depression

Många känner av ångest utan att hitta en direkt anledning.

Ofta går det akuta tillståndet av ångest över på några minuter men det är vanligt med återkommande problem, speciellt under stressiga perioder. I längden påverkar ångesten dig och kan göra dig känsligare för stress, ge humörsvängningar, ökad irritation och rastlöshet.

Ofta skapas en ond cirkel där rädslan för att få ångest blir ett problem i sig. Du kanske undviker vissa situationer av rädsla för att få ångest, som att åka buss eller träffa vänner. Det i sin tur bidrar till att du blir isolerad och få starkare ångest på grund av det.

Symptom på ångest

Ångest kan kännas som:

  • oro, rädsla
  • overklighetskänsla, som att befinna sig i en ”bubbla”
  • att du får ett tryck över bröstet
  • hjärtklappning
  • att du blir torr i munnen
  • att du känner dig svag i musklerna
  • att du blir yr och svimfärdig
  • att du får en klump i halsen eller ont i magen
  • sömnsvårigheter, orolig sömn
  • att mag-tarmkanalen påverkad och du får diarré
  • du kan behöva kissa oftare

Behandling av ångest

Det finns bra och effektiv behandling mot ångest. Vanligast är att behandla genom en kombination av samtalsterapi hos psykolog (oftast med KBT-inriktning, kognitiv beteendeterapi) och medicin med antidepressivt aktiva substanser som även kan fungera mot ångest. Det finns även lugnande medel mot ångest men eftersom de är starkt beroendeframkallande brukar det inte skrivas ut i första hand.

Om du har ångest är det bra att komma i kontakt med läkare som kan se till din specifika situation och orsak och därefter anpassa behandlingen för just dig.

Träffa läkare >>

Vad kan jag göra själv?

Det finns mycket du kan göra för att själv lindra och behandla ångest:

  • Att försöka stressa mindre och förändra en stressande situation är ofta det som hjälper bäst. Här kan även avslappningstekniker som yoga och meditation fungera.
  • Du kan också prova, antingen på egen hand eller med hjälp av psykolog, en accepterande inställning - ACT (Acceptence Comitment Therapy) som går ut på att låta ångesten finnas men försöka att inte reagera på den. Här kan det handla om att stanna kvar i den jobbiga känslan istället för att fly, då försvinner ångesten lättare.
  • Många med ångest utvecklar ett så kallat ”undvikarbeteende”, kanske slutar du åka tunnelbana av rädsla för att få ångest. Här kan en metod som kallas exponering hjälpa och som i stort går ut på att du stegvis utsätter dig för det du tycker är jobbigt, du kanske börjar med att åka en station och sedan ökar du på. Ångesten minskar när du märker att det går bra och får tilltro till att du klarar situationen.
  • Försök sov, vila och återhämta dig så mycket som du behöver. Kan du lägga dig en timme tidigare på kvällarna? Kan du vila en stund efter lunch? Skapa gärna även en vilostund av att till exempel åka buss till jobbet, blunda, andas och lyssna på lugn musik under resan.
  • Motion och fysisk aktivitet är mycket bra för att motverka och lindra ångest. Kombinera gärna både pulshöjande konditionspass med lugnare promenader i naturen – gärna under samma dag. När kroppen blir fysiskt uttröttad lugnar ofta även psyket ner sig. Du känner dig lugn direkt efter ett motionspass och på natten sover du bättre.
  • Undvik alkohol och droger och använd mindre koffein, dra ner på antalet kaffekoppar per dag och undvik rökning och nikotin i annan form.
  • Att äta regelbunden bra mat kan också hjälpa. Satsa på grönsaker, frukt, fullkorn, protein och fleromättat fett och undvik mättat fett och snabba kolhydrater som socker.

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du upplever ångest och vill få hjälp och behandling av läkare är du välkommen att kontakta Min Doktor.

Trygg vård när du behöver det

250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller
Sök vård

Så funkar det

1.

Svara på frågor om dina besvär

Du beskriver dina besvär genom att svara på frågor om dina symptom och i vissa fall skicka in bilder som du tar med mobilen.

2.

Prata med din läkare

Vi använder mess, telefon eller video – allt efter behov för att läkaren ska förstå dig och dina besvär rätt.

3.

Få diagnos och behandling

Vi ställer diagnos och hjälper dig med lämplig behandling. Vid behov hämtas medicin ut på valfritt apotek.
Gå vidareSå funkar det

Så funkar det

Vi samarbetar med

Min Doktor erbjuder vård för hela Sverige. Offentligt finansierad vård erbjuds i samarbete med Wetterhälsan, som ingår i vårdvalet Jönköpings län. © 2018 MD International AB.