Av: Min Doktor, 2020-06-29

Så ska du agera vid värmeslag

När det är varmt ute är det lätt hänt att drabbas av värmeslag. Då är det viktigt att agera snabbt, eftersom tillståndet kan vara livshotande, särskilt för små barn och äldre personer. Min Doktors läkare ger tips på vad du ska göra vid värmeslag, och hur du kan förebygga att drabbas.

I varmt väder svettas vi mer för att undvika överhettning, och när vi svettas förlorar kroppen vätska. Därför är det viktigt fylla på kroppens vätskeresurser genom att dricka mycket när det är varmt.

– Om man inte dricker tillräckligt i värmen minskar kroppens möjlighet till att kunna svettas, och därmed minskar också möjligheten till nedkylning. När kroppen inte längre kan kontrollera sin temperatur har man drabbats av värmeslag, säger Gerda Nilsson, specialistläkare i allmänmedicin hos Min Doktor.

Kyl ner kroppen på egen hand

Vanliga symptom för värmeslag är huvudvärk, yrsel, orkeslöshet, snabb puls, förvirring, svimning, illamående och kräkningar. Man kan också märka att man kissar mindre än normalt.

– Om du börjar känna dig väldigt varm och misstänker begynnande värmeslag, försök att hitta en skuggig och sval plats att sätta dig på och drick mycket kallt vatten. Försök kyla ner kroppen på egen hand genom att badda huden med kallt vatten. Det kan också hjälpa att fläkta med vad som finns till hands, som en tidning.

När ska du söka vård?

Om du eller ditt barn har drabbats av värmeslag är det viktigt att agera snabbt och försöka få ner kroppstemperaturen. Var extra uppmärksam på när små barn, äldre personer eller gravida kvinnor mår dåligt i värmen och sök vård på närmaste vårdcentral eller på en akutmottagning vid akut värmeslag.

Tips för att undvika värmeslag

  • Använd hatt eller parasoll som skydd mot solen.
  • Kyl av kroppen ofta i kallt vatten, till exempel i havet.
  • Drick mycket vatten och se till att även få i dig extra salt, till exempel chips eller saltad mat.
  • Undvik fysisk aktivitet när det är väldigt varmt ute, träna istället tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Det kan vara bra att låta kroppen vänja sig vid värmen i några dagar innan du börjar träna.
Dela artikeln: