Av: Min Doktor, 2020-03-24

Psykologens fem tips för att må bra i coronakarantän

Sitter du, likt många andra, hemma i karantän för att undvika fortsatt smittspridning av coronaviruset?

– När allt är upp och ner är det extra viktigt att försöka hålla sina vanliga rutiner så gott det går, poängterar Min Doktors psykolog Olof Johansson, som har några tips på hur du fortsätter må bra i isolering.

  1. Håll dina vanliga rutiner och dygnsrytm

    Gå upp samma tid som du brukar, ta på dig kläder varje dag och följ de vardagsrutiner som du fortfarande kan följa. När allt är upp och ner är det viktigt att försöka hålla sina vanliga rutiner så gott det går.

  2. Träffa dina vänner, men över videosamtal.

    Det är viktigt att inte sluta vara social när dina vanliga tillfällen för att vara social minskar. Idag har vi fantastiska möjligheter till att umgås utan att vara på samma fysiska plats – utnyttja dem! Detta kan vara ett tillfälle att hitta nya sätt att umgås med familj och vänner, kanske även efter att karantänen är över. Ett exempel kan vara att äta middag tillsammans, fast över videosamtal.

  3. Håll igång fysiskt

    Det är viktigt att försöka aktivera sig, speciellt när dina vanliga möjligheter till att röra dig fritt utomhus begränsas. Om möjligt, motionera eller ta promenader på icke tätbefolkade platser regelbundet.

  4. Jobba som vanligt, fast hemma

    Om du jobbar hemifrån, försök behålla dina vanliga jobbrutiner och fortsätt ha kontakt med dina kollegor under din arbetsdag. Istället för maila kan du ringa din kollega eller ta ett videomöte, och kanske kan ni även ta en kopp kaffe tillsammans under fikapausen över länk?

  5. Håll dig uppdaterad

    Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och informerad kring virusets utveckling. Men om nyhetsflödet skapar mycket oro och stress hos dig, begränsa dig till att läsa nyheterna ett par gånger per dag – och schemalägg gärna när så att du inte fastnar i någon onödig diskussionstråd trots att du kanske egentligen inte ville det.

Dela artikeln: