Sömnproblem/Sömnbrist

Min Doktor ger dig snabb och enkel kontakt med läkare, var du än är. Dygnet runt.
250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller

Sömnproblem är vanligt och beror ofta på stress eller större förändringar i livet. De allra flesta upplever att de lider av sömnbrist under kortare perioder. Om sömnbesvären inte går över av sig själva utan förvärras kan du behöva hjälp att bryta den onda cirkeln.

Att ha svårt att sova är vanligt. Kroppen klarar att sova lite mindre ett tag utan att ta skada. Men om sömnbesvären förvärras och påverkar din vardag behöver du hjälp att komma till rätta med sömnen.

Det finns flera orsaker till dålig sömn. Stress, livsstilsförändringar eller andra miljöfaktorer kan ligga bakom att du sover för lite. Även hormonella förändringar om du till exempel är gravid eller i klimakteriet kan störa sömnen. En del sjukdomar som depression, övervikt och astma eller andra typer av andningsbesvär kan också orsaka sömnproblem. Även faktorer som läkemedel, alkohol och droger kan leda till dålig sömn.  

Vanliga symptom

Det finns olika sorters sömnproblem. De här är vanliga symptom:

  • Du har vårt att somna
  • Du sover oroligt och upplever att du aldrig kommer in i djup sömn
  • Du vaknar ofta
  • Du vaknar i ”vargtimmen” vid 4-tiden på morgonen och kan inte somna om

Behandling

För att komma till rätta med sömnproblemen är det viktigt att se till den bakom­liggande orsaken. Om du upplever att du har svårt att fungera i vardagen, har svårt att koncentrera dig och att prestera till följd av sömnbrist, är det viktigt att du försöker förbättra din sömn.

Om du inte klarar att bryta mönstret på egen hand och har haft sömnproblem i mer än fyra veckor, minst varannan natt, är det dags att vända dig till en läkare eller psykolog.

Det finns olika typer av behandling. Kognitiv beteendeterapi, KBT, är en vanlig metod där du får kunskap om vad som orsakar sömnproblemen men också hemuppgifter för att minska dina problem. Ibland kan du behöva specifik behandling för att kunna somna. Det är viktigt att komma ihåg att preparat dock inte är en långsiktig lösning på sömnbrist.

Vad kan jag göra själv?

Det finns flera saker som du kan göra själv för att förbättra din sömn. Om du tror att dina problem orsakas av stress behöver du försöka ändra din livssituation så att stressen blir mindre.

För att förbättra din sömn kan det hjälpa att:

  • Gå upp och gå och lägg dig ungefär samma tid varje dag
  • Drick mindre kaffe och andra drycker med koffein
  • Varva ner ett par timmar innan du går och lägger dig, gärna utan skärm
  • Se till att ha riktigt mörkt i sovrummet
  • Ha tyst omkring dig, använd eventuellt öronproppar
  • Vädra ut eller ha fönstret på glänt – sval luft kan göra att du sover bättre
  • Ha sköna kuddar, täcken och en bra sovkläder
  • Prova avslappningstekniker som yoga och mindfulness
  • Rör på dig och motionera under dagen
  • Ät regelbundet och ät bra mat. Gå inte och lägg dig hungrig utan ät ett lätt kvällsmål
  • Undvik alkohol och droger

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du har sömnsvårigheter och vill ha hjälp av läkare kring olika behandlingsalternativ är du välkommen att vända dig till Min Doktor.

Träffa läkare online

250 kr
Vuxen
0 kr
Under 20 år
  • BankID för säker inloggning
  • Snabbt svar dygnet runt
  • Konsultation och behandling
  • Öppet alla dagar året om
  • Frikort gäller
Svara på frågor om dina besvär

Du beskriver dina besvär genom att svara på frågor om dina symptom och i vissa fall skicka in bilder som du tar med mobilen.

Prata med din läkare

Vi använder mess, telefon eller video – allt efter behov för att läkaren ska förstå dig och dina besvär rätt.

Få diagnos och behandling

Vi ställer diagnos och hjälper dig med lämplig behandling. Vid behov hämtas medicin ut på valfritt apotek.

Vi har behandlat 200 000 patienter

“För mig sparade det värdefull tid och gav mig nya positiva insikter om modern sjukvård.”
– Jonas Klevhag
“Tack vare denna snabba behandling kunde jag ta mitt möte och jobba som vanligt resten av veckan.”
– Linda von Betzeen
“Att kunna kontakta vården när som helst på dygnet öppnade en helt ny värld för mig.”
– Linda Sikström
Vi samarbetar med

Vi hjälper dig med …

Allergi
T.ex. pollen- och pälsdjursallergi.
Förkylning
T.ex. bihålebesvär, halsont, hosta.
Rygg- och ledbesvär
Ryggskott. Problem med axlar, knän eller handleder.
Sjukgymnastik
Problem med knän, axlar eller andra leder? Vi hjälper dig att fastställa vad ditt besvär beror på och ger dig ett individuellt anpassat träningsprogram.
Kvinnors hälsa
Förskjuta mensen, herpes, illaluktande flytningar, klimakteriebesvär, klåda i underlivet, kondylom, premenstruella besvär, preventivmedel, urinvägsinfektion.
Mäns hälsa
Erektionsbesvär, herpes, för tidig utlösning, håravfall, vårtor kring könsorganen.
Magbesvär
Diarré, förstoppning, gallbesvär, illamående och kräkningar, magknip, sura uppstötningar.
Hudbesvär
Akne, eksem och andra utslag, födelsemärken och hudförändringar, herpes, insektsbett och -stick, vattkoppor.
Psykiska besvär
Depression, oro, stress.