Hem > Hälsa och sjukdomar > Utmattningssyndrom & Utbrändhet

Utmattningssyndrom & Utbrändhet

Om du varit stressad under en lång period kan du drabbas av utmattningssyndrom, det man tidigare kallade för utbrändhet. Ofta har kroppen försökt skicka varningssignaler om att du är på väg att gå in i väggen.

Kostnadsfritt. Öppet dygnet runt.

Allmänt

Det är vanligt att känna sig stressad då och då. Avgörande för hur du hanterar stressen är hur mycket tid du får att återhämta dig. Om du är stressad under lång tid utan att ta igen dig kommer du till slut att bli utmattad. Utmattningen kan både vara kroppslig och själslig.

För att få diagnosen utmattningssyndrom måste en rad diagnoskriterier uppfyllas. Du ska ha flera fysiska och psykiska symptom under minst två veckor. Symptomen ska ha kommit till följd av stress som pågått under minst ett halvår.

Vanliga symptom

Det finns flera tecken på utmattningssyndrom eller utbrändhet. Ju tidigare du känner igen dem och gör något åt din situation, desto mindre är risken att du blir allvarligt sjuk. Utmattningssyndrom kan ge både fysiska och psykiska symptom. Ofta smyger sig sjukdomen på, därav uttrycket ”gå in i väggen”. Plötsligt kan du uppleva att du inte hittar hem eller att du inte vet hur man brygger kaffe.

Vanliga fysiska symptom: Värk, hjärtklappning, magproblem som förstoppning och magkatarr, högt blodtryck, trötthet.

Vanliga psykiska symptom: Ångest, oro, koncentrationssvårigheter, minnesluckor, sömnproblem, utmattning.

Behandling

Att återhämta sig från utmattningssyndrom kan ta lång tid. I början är det viktigt att du blir ordentligt omhändertagen och att det finns någon som lyssnar på dig.

Det finns olika behandlingsmetoder. Det är vanligt med psykoterapi som till exempel KBT, antidepressiva läkemedel och avslappningsövningar. Ofta ingår det också att du får lära dig om stress och hur du kan hantera den.

Om du drabbas av utmattningssyndrom behöver du ofta bli sjukskriven en kortare eller längre tid. Det är vanligt att man behöver ändra sin arbetssituation så att den inte är lika stressig. Efter en sjukskrivning börjar många jobba deltid för att successivt trappa upp till ordinarie arbetstid.

Sök vård för utmattningssyndrom & utbrändhet

  • Kostnadsfritt

  • 95% patientnöjdhet

  • Kort väntetid

  • Öppet dygnet runt

  • Vård i appen och på webben

★★★★★

4.8 av 5 i betyg på App Store

Sök vård för utmattningssyndrom & utbrändhet

Vad kan jag göra själv?

Om det har gått så långt att du fått utmattningssyndrom behöver du i regel hjälp för att komma tillbaka. När du har lite mer energi finns det flera saker som du kan göra själv för att må bättre:

Varva ned, det kan både handla om att vila och att göra saker som just du mår bra av

  • Lär känna vad som får dig att bli stressad och försök bryta negativa mönster
  • Motionera försiktigt
  • Gör avslappningsövningar och träna mindfulness
  • Gå på massage
  • Sov och ät på regelbundna tider

När kan Min Doktor hjälpa?

Om du misstänker att du är på väg mot eller har utmattningssyndrom kan du kontakta Min Doktor. Min Doktor kan hjälpa dig med diagnos och behandling.